Установіть послідовність битв Національно-визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої під проводом Б. Хмельницького.
ТЕМА: Початок Національно-визвольної війни українського народу середини ХVІІ ст. Національно-визвольна війна українського народу. Жовтоводська, Зборівська, Берестецька, Батозька битви.
Завдання передбачає знання перебігу основних подій Національно-визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої під проводом Б. Хмельницького.
Зборівська битва – 1649 р.
Жовтоводська битва – 1648 р.
Батозька битва – 1652 р.
Берестецька битва – 1651 р.
Відповідь: Б А Г В.
Установіть послідовність панування кочовиків у Північному Причорномор'ї.
ТЕМА: Стародавня історія України. Кочовики за раннього залізного віку.
Виникнення та розквіт Київської Русі. Зовнішньополітична діяльність князів/княгині: Олега, Ігоря, Ольги, Святослава. Князювання Володимира Великого та Ярослава Мудрого.
Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава. Князювання Володимира Мономаха та його сина Мстислава в Києві.
Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав (у другій половині ХІV – першій половині ХVІ ст.). Утворення Кримського ханства.
Завдання передбачає знання послідовності панування в Криму й Причорноморських степах кочових народів.
Кримські татари панували в Криму і Причорномор’ї в ХV–ХVІІІ ст.
Печеніги – у Х–ХІ ст.
Сармати – у ІІІ ст. до н. е. – ІІІ ст. н. е.
Половці – у ХІ–ХІІІ ст.
Відповідь: В Б Г А.
Установіть відповідність між уривками з історичних джерел та періодами в історії України, коли їх було створено.
ТЕМА: Повоєнна відбудова та розвиток України в 1946 – на початку 1950-х рр. Політико-ідеологічне і культурне життя України.
Україна в умовах політичної та економічної лібералізації суспільства (1953–1964 рр.). Зміни в промисловості та сільському господарстві, соціальній сфері.
Україна в період загострення кризи радянської системи (1965–1985 рр.). Політико-ідеологічна криза радянського ладу в Україні (середина 1960 – початок 1980-х рр.).
Розпад Радянського Союзу та відродження незалежності України. Початок «перебудови».
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичний період на основі опрацювання уривка з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
Предмет ідентифікації в завданні – історичний період.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери допомагають визначити яке висловлювання (джерело) відповідає зазначеним історичним періодам.
Перше джерело відповідає політичній та економічній лібералізації суспільства (1953–1964 рр.). Ключове слово-маркер «кукурудза».
Друге джерело відображає період повоєнної відбудови (1946 – початок 50-х рр.). Ключові словосполучення маркери: «безрідний космополітизм», «низькопоклонство перед іноземщиною».
Третє джерело відповідає періоду розпаду СРСР та відродження незалежності України (1985–1991 рр.). Ключові слова маркери: «прискорення», «гласність», «очищення» соціалізму».
Четверте – відображає період загострення кризи радянського суспільства (1965–1985 рр.). Ключове словосполучення маркер: «розвинений соціалізм».
Відповідь: 1–В, 2–Б, 3–Д, 4–Г.
Установіть відповідність між назвами документів Української Центральної Ради та наслідками їх оприлюднення.
ТЕМА: Українська революція. Революційні події в Україні в 1917 – на початку 1918 р. Еволюція поглядів політичних сил України в питанні самовизначення українців (Універсали Центральної Ради). Основні положення І, ІІ, ІІІ та ІV Універсалів УЦР.
Завдання передбачає встановлення причинно-наслідкових зв’язків між виданням УЦР універсалів та наслідками їх оприлюднення.
Для реалізації ідей, проголошених у Першому універсалі, було створено Генеральний секретаріат на чолі з В. Винниченком. Проте це загострило відносини з Тимчасовим урядом Росії.
Оприлюднення Другого універсалу спричинило збройний виступ самостійників. Також за умовами універсалу до складу УЦР було включено представників національних меншин.
Згідно з Третім універсалом УЦР поширювала владу на дев’ять українських губерній (без Криму) і декларувала початок соціально-економічних перетворень.
Ухвалення Четвертого універсалу дало змогу українській делегації підписати Брестський мирний договір з Центральними державами і заручитися їхньою підтримкою в боротьбі проти більшовицької агресії.
Відповідь: 1–Б, 2–А, 3–Г, 4–В.
Установіть відповідність між назвами партій кінця XIX — початку XX ст. та їхніми характеристиками.
ТЕМА: Західноукраїнські землі в складі Австрійської (Австро-Угорської) імперії в другій половині ХІХ ст.
Політизація національного руху й утворення перших політичних партій: Русько-української радикальної партії (РУРП), Української Національно-демократичної партії (УНДП).
Українські землі в складі Російської імперії на початку ХХ ст. Створення політичних партій Наддніпрянщини.
Завдання передбачає перевірку знань про діяльність провідних українських політичних партій на початку ХХ ст.
РУРП – перша українська політична партія, у програмі якої закріплено й обґрунтовано постулат політичної самостійності України.
УНДП – провідна партія Галичини, центральне місце в програмі якої займала ідея створення української автономії в імперії Габсбургів.
РУП – перша українська політична партія Наддніпрянської України, програмним документом якої була запропонована брошура «Самостійна Україна» М. Міхновського.
УНП – партія Наддніпрянської України самостійницького напряму, яка об’єднувала національних радикалів навколо ідеї боротьби за створення незалежності України.
Відповідь: 1–В, 2–А, 3–Д, 4–Г.
Установіть відповідність між періодами та подіями.
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. Поширення в Україні російського та польського суспільних рухів. Розвиток національного руху. Програмні засади та діяльність Кирило-Мефодіївського братства.
Західноукраїнські землі наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. Діяльність «Руської трійці. Перебіг національного руху в Галичині під час революції 1848–1849 рр. в Австрійській імперії.
Завдання передбачає визначати приналежність події до відповідного історичного періоду.
1833–1837 рр. – діяльність «Руської трійці».
1846–1847 рр. – діяльність Кирило-Мефодіївського братства.
1848–1849 рр. – революція в Австрійській імперії.
1863–1864 рр. – польське національно-визвольне повстання.
Відповідь: 1–А, 2–Д, 3–Б, 4–В.
Установіть відповідність між подіями та прізвищами гетьманів, причетних до них.
ТЕМА: Українські землі наприкінці 50-х – у 80-ті рр. ХVІІ ст. Гетьманування П. Дорошенка, Д. Многогрішного, І. Самойловича.
Українські землі наприкінці ХVІІ – у першій половині ХVІІІ ст. Гетьманування І. Мазепи.
Завдання спрямоване на перевірку навиків розпізнати історичні персоналії за характеристиками їхньої діяльності, фактами біографії.
Зазначені факти дають змогу визначити такі правильні відповіді:
І. Мазепа уклав військово-політичний союз зі Швецією.
П. Дорошенко – визнав протекторат Османської імперії.
Д. Многогрішний – створення найманого кінного війська «компанійців».
І. Самойлович – проведення «Великого згону» населення Правобережної України.
Відповідь: 1–Б, 2–А, 3–Г, 4–Д.
Установіть відповідність між пронумерованими на карті теренами давньоруських удільних князівств у період політичної роздробленості та їхніми назвами.
ТЕМА: Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава. Київське, Чернігівське, Переяславське князівства за доби роздробленості.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції сформульованого до неї завдання.
Другий крок. Увідповіднюємо отриману з карти інформацію з кожним запропонованим варіантом відповіді у форматі «так/ні».
Отже, картосхема за географічними назвами міст, річок дає змогу ідентифікувати шість князівств, чотири з яких пронумеровані: Галицьке, Волинське, Київське, Чернігівське.
Відповідь: 1–Б, 2–В, 3–А, 4–Г.
Який нормативно-правовий акт містить такі положення:
«Суверенітет України поширюється на всю її територію.Україна є унітарною державою.Територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною...»?
ТЕМА: Розпад Радянського Союзу та відродження незалежності України. Проведення референдуму й виборів Президента України.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичний документ на основі аналізу його положень.
Стиль і зміст джерела чітко вказують на положення Конституції України, яка була ухвалена 28 червня 1996 р.
Відповідь – Г.
У якому році розповсюджувалася зображена агітаційна листівка?
ТЕМА: Розпад Радянського Союзу та відродження незалежності України. Проведення референдуму та виборів Президента України
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння отримувати інформацію зі джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Джерелом є агітаційно-пропагандистська листівка. Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на листівці, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Увідповіднюємо отриману інформацію з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Правильна відповідь випливає з аналізу зображеного. Написи на листівці вказують, що вона розповсюджувалася напередодні проведення всеукраїнського референдуму на підтвердження Акта проголошення незалежності України, який відбувся 1 грудня 1991 р.