Ухвалення якого документа спричинило закриття Південно-Західного відділу Російського географічного товариства?
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань заборон в Російській імперії української мови.
Південно-Західне відділення російського географічного товариства, що діяло в 1873–1876 рр., було легальним прикриттям діяльності Київської громади. Після викриття цього факту імператор Олександр ІІ видав Емський указ, одним з наслідків якого стало закриття товариства.
Відповідь – В.
З іменем Івана Франка пов’язано створення
ТЕМА: Західноукраїнські землі у складі Австрійської (Австро-Угорської) імперії у другій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань основних віх біографій провідних персоналій, передбачених Програмою ЗНО.
Іван Франко був одним із засновників першої української політичної партії – Русько-української радикальної партії. .
Відповідь – А.
Концентрація промислового виробництва в металургійній, вугільній і залізо-рудній галузях Наддніпрянської України початку ХХ ст. сприяла
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії на початку ХХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вмінь визначати причиново-наслідкові зв’язки.
Концентрація промислового виробництва в металургійний, вугільний і залізорудній галузях Наддніпрянської України початку ХХ ст. сприяла утворенню монополістичних об’єднань.
Відповідь – Б.
Про якого діяча йдеться в уривку з історичного джерела:
«Його геній виявився здатним поєднувати інтелектуальну напругу, спрямовану на створення фундаментальних біологічних концепцій, з тяжкою, жертовною діяльністю в галузі медицини. Так, працюючи в Одесі, провів дослід самозараження тифом, а в 1892 р., розробляючи способи боротьби з епідемією холери у Франції, випив культуру збудника цієї смертельної хвороби...»?
ТЕМА: Культура України в другій половині ХІХ – початку ХХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, персоналії на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
Предмет ідентифікації в завданні – історична постать.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «створення фундаментальних біологічних концепцій», «працюючи в Одесі», «дослід самозараження» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про Іллю Мечникова.
Яка соціальна верства була домінуючою в структурі західноукраїнського суспільства наприкінці ХІХ — початку ХХ ст.?
ТЕМА: Західноукраїнські землі на початку ХХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості знань про соціальний устрій українського суспільства на західноукраїнських землях наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст.
Згідно з переписом населення, яке було проведено в Австро-Угорщині в 1910 р. більшість українського населення становило селянство.
Відповідь – Г.
Формування в роки Першої світової війни легіону Українських січових стрільців засвідчило
ТЕМА: Україна в Першій світовій війні
Завдання спрямоване на перевірку сформованості розуміння причиново-наслідкових зв’язків.
Формування в роки Першої світової війни легіону Українських січових стрільців у складі австрійської армії засвідчило лояльність українців Галичини до австро-угорської монархії.
Положення Другого Універсалу та їх оприлюднення Українською Центральною Радою (УЦР) були
ТЕМА: Українська революція
Положення ІІ Універсалу, оприлюднені в липня 1917 р. були фактично компромісом між УЦР та делегацією Тимчасового уряду Росії.
Укажіть портрет діяча, про якого йдеться в цитованому документі:
«Він залишався романтиком, навіть очолюючи перший український уряд — Генеральний секретаріат, він жив більше емоціями та образами, ніж реаліями повсякденного життя. Пафосом, його революційним ідеалізмом були просякнуті навіть акти державної ваги — Універсали Центральної Ради, до творення яких він мав безпосереднє відношення».
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні персоналії на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «очолював… Генеральний секретаріат», «Універсали Центральної Ради, до творення яких мав безпосереднє відношення» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про Володимира Винниченка.
Серед поданих портретів історичних постатей за портретними рисами можна розпізнати М. Грушевського (А), С. Петлюру (Б), В. Винниченка (В), М. Міхновського (Г).
На відміну від Української Народної Республіки (УНР) Західноукраїнській Народній Республіці (ЗУНР) вдалося
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вмінь порівнювати історичні явища.
На відміну від Української Народної Республіки (УНР) Західноукраїнській Народній Республіці (ЗУНР) вдалося створити систему управління й забезпечити відносну соціальну стабільність.
«Нова економічна політика» — це комплекс заходів, якими передбачалося
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики
Завдання спрямоване на перевірку знань змісту, характерних рис історичних явищ.
«Нова економічна політика» (неп) – це комплекс заходів, якими передбачалося запровадження продподатку, госпрозрахунку, відновлення товарно-грошових відносин, формування ринку праці, кооперування виробників.
У якому уривку з історичних джерел відображено одну з причин впровадження в Україні на початку 1920-х рр. політики коренізації?
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, явища на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Предмет ідентифікації в завданні – політика «коренізації», яка здійснювалася в Україні у формі «українізації».
Серед запропонованих уривків джерел ключові словосполучення-маркери – «зростання української культури та інтелігенції йде швидкими темпами», «віддавати цей рух у руки чужих нам елементів не можна ні в якому разі» – містить лише одне джерело.
Політика «ліквідації куркульства як класу», здійснювана партійно-радянським керівництвом СРСР і УСРР у 1930–1931 рр., мала за мету
ТЕМА: Радянська модернізація України
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вмінь визначати причиново-наслідкових зв’язків.
Політика «ліквідації куркульства як класу» мала за мету змусити більшу частину селянства об’єднатися в колгоспи.
Куркулями на той час називали заможних селян, а також тих селян, які чинили спротив процесу колективізації. Майно розкуркулених підлягало конфіскації, а їх самих відправляли на заслання.
Яке явище суспільно-політичного життя в СРСР у 1930-х рр. проілюстровано в таблиці?
Керівний склад Київського військового округу
Посада
За штатом
Оновлено
% оновлення
Командир корпусу
9
100
Начальник штабу корпусу
6
67
Командир дивізії
25
24
96
Начальник штабу дивізії
18
72
Командир полку
135
87
64
Начальник штабу полку
78
58
Усього
338
222
66
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, процеси, явища на основі опрацювання статистичних матеріалів (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Предмет ідентифікації в завданні – явище суспільно-політичного життя в СРСР у 1930-ті рр.
Наведені статистичні матеріали щодо змін керівного складу Київського військового округу допомагають визначити, що джерело вказує на масові репресії проти командного складу Червоної армії напередодні Другої світової війни.
Назву якого договору пропущено в цитованому документі:
«У 1923 р. Рада послів Антанти в Парижі надала Польщі всі юридичні права на володіння Східною Галичиною. Рада визнала східні кордони Польської держави, встановлені ___»?
ТЕМА: Західноукраїнські землі
Предмет ідентифікації в завданні – історична подія.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «1923 р. Рада послів Антанти… надала Польщі всі юридичні права на володіння Східною Галичиною», «визнала східний кордон Польщі» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про Ризький мир між Польщею і радянськими республіками, що був укладений в 1921 р. і закріплював східний кордон Польщі.
Що є вагомим прикладом політики радянізації західних областей Української РСР у 1939–1941 рр.?
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни
Завдання спрямоване на перевірку сформованості розуміння змісту процесу радянізації в 1939–1941 рр. в західних областях УРСР.
Одним з перших заходів політики радянізації була націоналізація промисловості, торгівлі, земель великих власників.