Образ-символ вогнедишного дракона з’являється на початку твору
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Іван Багряний. «Тигролови»
Завдання перевіряє вміння аналізувати літературний твір та його символічні образи.
«…Вирячивши вогненні очі, дихаючи полум’ям і димом, потрясаючи ревом пустелі і нетрі, і вогненним хвостом замітаючи слід, летів дракон», – такими рядками розпочинається роман Івана Багряного «Тигролови». Із страшним драконом автор порівнює не менш страшний ешелон смерті, поїзд, що везе своїх жертв-в’язнів на каторгу.
Відповідь: Д.
Літературу українського постмодернізму представляє
ТЕМА: Сучасний літературний процес
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури; знати літературні угруповання 80-90-х років.
Український постмодернізм зародився у 1980-х pp. і пов'язаний з іменами Юрія Андруховича, Олександра Ірванця, Віктора Неборака (літературне угрупування «Бу-Ба-Бу).
Відповідь: В.
Установіть відповідність між назвою твору та вислюванням про нього.
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їхніх творів.
Виконуючи це завдання, уважно прочитайте висловлювання і знайдіть у ньому так звані «маркери», які допоможуть визначити, про який твір ідеться.
Про роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» йдеться в рядку Б. Друга частина твору присвячена сторічній історії села Піски. Саме в цій частині йдеться про родину Максима Ґудзя.
У висловлюванні, поданому в рядку В, йдеться про повість Ольги Кобилянської «Земля». В основу сюжету твору лягли справжні події, що мали місце в буковинському селі Димка, де з 1889 по 1891 роки жила письменниця.
«Маркером», який допоможе визначити, про який твір ідеться в рядку Д, є згадка про історичний роман українською мовою. Згадайте, що перший історичний роман в українській літературі – це «Чорна рада» Пантелеймона Куліша.
Про героїв «Енеїди» йдеться в рядку А. Троянці постають у поемі в усій своїй величі, привабливості, хоч і часто з гумористично-іронічним ставленням автора до їхніх вад (наприклад надмірне споживання їжі, напоїв, гуляння й веселощі через край). Герої – вірні товариші, які цінують чоловічу дружбу, побратимство, завзято бережуть лицарську честь, великі патріоти своєї батьківщини, демонструють зневагу до власної смерті. «Це люди, здатні голими руками взяти розпечене ядро, вони з презирством ставляться до фізичного болю, умруть, але не стануть рабами», – так про троянців сказав академік О. Білецький.
Відповідь: 1–Б, 2–В, 3–Д, 4–А.
Установіть відповідність між назвою твору та літературним напрямом.
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять, зокрема літературних напрямів (стилів, течій).
Варто зазначити, що український експресіонізм започаткував Василь Стефаник, який від декадентських поезій у прозі перейшов на засади експресіонізму. Неважко здогадатися, що провідним літературним напрямом новели «Камінний хрест» є експресіонізм.
Оповідання Марка Вовчка «Максим Тримач» має виразне романтичне спрямування.
«Маруся» Григорія Квітки-Основ’яненка – це перша сентиментальна повість нової української літератури.
Реалізм помітно відчутний у комедії Івана Карпенка-Карого «Мартин Боруля».
Відповідь: 1–Б, 2–Д, 3–Г, 4–А.
Установіть відповідність між персонажами того самого твору.
Виконати це завдання допоможе знання героїв літературних творів.
Персонажі Іван Брюховецький і Петро Шраменко діють у романі «Чорна рада», Дідона й Турн – у поемі «Енеїда», Мартин Пушкар і Гриць Бобренко – у романі у віршах «Маруся Чурай», Килина й Лукаш – у драмі-феєрії «Лісова пісня».
Відповідь: 1–Б, 2–А, 3–Г, 4–Д.
Установіть відповідність між назвою твору та цитатою з нього.
ТЕМА: Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання змісту програмових поезій.
Цитату, подану в рядку А, узято з твору Івана Драча «Балада про соняшник».
Поезії Богдана-Ігоря Антонича «Різдво» належить цитата в рядку Г.
Рядок В демонструє цитату з вірша Василя Симоненка «Лебеді материнства».
У вірші Ліни Костенко «Українське альфреско» є уривок, поданий у рядку Б.
Відповідь: 1–Г, 2–Б, 3–В, 4–А.
Синоніми наведено в рядку
ТЕМА: Лексикологія. Синоніми
Завдання перевіряє вміння добирати синоніми й доречно їх уживати в тексті.
Згадаймо, що синоніми – це слова однієї частини мови, різні за звучанням і написанням, які мають дуже близьке або тотожне лексичне значення.
Синонімами є слова «жвавий» і «прудкий», які в поданих словосполученнях мають значення «меткий, проворний».
Відповідь – Б.
Фразеологічний зворот ужито в рядку
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів і розуміння їх значень.
Фразеологізм ужито в рядку В. «Байдики бити» означає «нічого не робити, ледарювати».
Відповідь – В.
Складним є речення
ТЕМА: Синтаксис. Види складних речень
Завдання перевіряє вміння розпізнавати види складних речень.
Виконуючи це завдання, визначте граматичні основи речень.
Пригадайте, що складне речення має у своєму складі дві і більше граматичних основ.
Саме таким є речення в рядку Б. Зверніть увагу, що в цьому реченні дві граматичні основи: На заході ще жевріло небо, а в степу вже заходила ніч. Речення є складносурядним, частини об’єднуються в одне ціле за допомогою протиставного сполучника а.
Не відмінюються всі слова рядка
ТЕМА: Морфологія. Іменник
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати невідмінювані іменники.
До невідмінюваних іменників належать: загальні та власні назви іншомовного походження з кінцевим: -а (-я), -о, -у(-ю), -е(-є), -і: бюро, журі, кенгуру, турне, ательє, тире, жалюзі, графіті, інтерв’ю.
Зверніть увагу, що слова вікно, вапно, колесо відмінюються.
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1)Постукала весна в прозорий кришталь вікон, торкнулася серця лоскітливим подихом травня й невтримно поманила в замріянний гай. (2)А в гаю синіми вогниками коливаються на тонких стебельцях проліски. (3)Схожі вони на бірюзові намистинки розгублені чиєюсь невинною рукою між вузеньких листочків боязкої травиці. (4)Може, то безжурний жайвір бризнув на галявину іскри невичерпного натхнення чи соромлива синичка розсипала зерна свого пестливого співу?
Орфографічну помилку допущено в слові
ТЕМА: Орфографія
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Орфографічну помилку допущено в слові рядка А: не відбувається подвоєння в дієприкметникових суфіксах: замріяний.
Відповідь – А.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Пунктуаційну помилку допущено в третьому реченні: потрібно відокремити комою дієприкметниковий зворот після означуваного слова: «Схожі вони на бірюзові намистинки, розгублені чиєюсь невинною рукою між вузеньких листочків боязкої травиці».
Вставне слово є в реченні
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вставні слова в реченні.
Вставні слова – це слова, які граматично не є членами речення, та існують у реченні для вираження певного ставлення мовця, оформлення думки та інших додаткових цілей.
Слово «може» є вставним у четвертому реченні, оскільки воно не відповідає на питання й не є членом речення, виражає невпевненість, сумнів.
Відповідь – Г.
Літеру е на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
ТЕМА: Орфографія. Правопис ненаголошених Е, И, О
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Щоб з’ясувати, який голосний Е чи И треба писати, потрібно змінити слово або дібрати спільнокореневе, у якому ненаголошений стане наголошеним: зеленіти, бо зЕлень; веселощі, бо вЕсело.
Е пишемо в іменниках зі зменшувально-пестливим значенням: вишенька, мавпеня, книжечка; у сполученнях -ере-, -еле-: шелест, велетень, берегти; у суфіксах -еньк, -есеньк, -енк, -ен, -ер, -ечк, -тель: ріднесенький, восьмеро, визволитель.
Пишемо Е, якщо при змінюванні слова сумнівний звук випадає: шершень, бо шершня; жоден, бо жодного.
Пишемо Е після ж, ч, ш, дж, й перед м’яким приголосним, а також перед складами з е та и: чернетка.
И пишемо у відкритих складах -ри-, -ли-: тривожний;
У деяких словах (переважно іншомовних) написання Е та И ніяк не перевіряється, такі слова треба запам’ятати: мигдаль, пиріг (пиріжок), кишеня (кишеньковий), кисень, сезонний.
Відповідь – Д.
Усі слова написані правильно в рядку
Завдання перевіряє ваше вміння знаходити й виправляти орфографічні помилки на вивчені правила. Усі слова написано правильно в рядку Б. Зверніть увагу, що помилки є в таких словах:
Вохкість – правильно писати вогкість, хоч у словах легкий, вогкий, нігті, кігті, дегтяр [г] знеголошується й може оглушуватися до звуку [х]: [вохкий].
Французський – при творенні прикметників за допомогою суфікса -ськ-(ий) від географічних назв і назв народів, основа яких закінчується на приголосний, відбуваються фонетичні зміни: г, ж, з + -ськ-(ий) = -зьк-(ий): француз – французький.
Слова надхнення, свідотство правильно писати так: наТхнення, свідоЦтво.