ЗНО онлайн 2009 року з хімії – додаткова сесія
ТЕМА: Загальна хімія. Місце хімічного елемента в періодичній системі. Будова атома. Електронна формула.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати електронну формулу атома хімічного елемента й визначати його місце в періодичній системі.
Кількість електронів в атомі хімічного елемента дорівнює його протонному числу та, відповідно, порядковому номеру в періодичній системі.
У завданні йдеться про Ванадій, порядковий номер якого в періодичній системі – 23.
Це – елемент V групи побічної підгрупи (VБ або 5 групи), четвертого періоду періодичної системи.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Місце хімічного елемента в періодичній системі. Найважливіші сполуки хімічного елемента – вищий оксид, гідрат вищого оксиду, летка сполука з Гідрогеном.
Завдання скеровано на перевірку вміння за місцем хімічного елемента в періодичній системі визначати формули його найважливіших сполук.
Хімічний елемент № 14 – Силіцій – міститься в IVА (14) групі періодичної системи. Відповідно формули його леткої сполуки з Гідрогеном і вищого оксиду зазначено в короткоперіодній формі періодичної системи: \(\mathrm{EH_4}\) та \(\mathrm{EO_2}\). Формула гідрату вищого оксиду – \(\mathrm{H_2EO_3\ (EO_2+H_2O=H_2EO_3)}\).
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Початкові хімічні поняття. Класифікація речовин за якісним і кількісним складом. Прості та складні речовини.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати складні речовини.
Прості речовини утворені одним хімічним елементом, а складні – кількома. Умову завдання задовольняє озон \(\mathrm{O_3}\), молекули якого утворені атомами одного хімічного елемента – Оксигену.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Початкові хімічні поняття. Суміші. Способи розділення сумішей.
Завдання скеровано на перевірку вміння добирати спосіб розділення суміші з огляду на властивості її складників.
У завданні йдеться про відстоювання як спосіб розділення суміші, складники якої мають різну густину.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Оксиди. Кальцій оксид і кальцій гідроксид.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей кальцій оксиду, тривіальних назв сполук Кальцію.
У завданні йдеться про основний оксид, що бурхливо реагує з водою. Умову завдання задовольняє кальцій оксид – негашене вапно, продуктом гідратації (реакції з водою) якого є кальцій гідроксид – гашене вапно.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Неорганічна хімія. Органічна хімія. Кислоти. Сила кислот.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати хімічний склад і порівнювати силу кислот.
Класифікацію неорганічних кислот схематично зображено на рисунку 1.
Рис. 1. Класифікація неорганічних кислот
Тобто хлоридна й сульфатна кислоти сильні неорганічні й не задовольняють умову завдання.
Органічна метанова кислота має середню силу, а фенол виявляє слабкі кислотні властивості. Саме він є найслабшою кислотою з-поміж наведених.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку знання умов незворотності реакцій між електролітами у водних розчинах, способів добування нерозчинних основ, уміння встановлювати генетичні зв’язки між неорганічними речовинами.
Реакції обміну між електролітами в розчинах відбуваються за участю йонів. Умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині наведено на схемі (рис. 1).
Рис. 1. Умови необоротності реакцій між електролітами у водних розчинах
Умову завдання задовольняє реакція між купрум(ІІ) хлоридом і калій гідроксидом у водному розчині:
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова атома. Електронна формула.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати будову атомів хімічних елементів.
Нуклідний символ частинки | Протонне число, зарядове число, порядковий номер, \(Z\) | Кількість електронів в атомі | Масове або нуклонне число, \(A\) | Нейтронне число, \(N=A–Z\) |
\(\mathrm{^{20}_{10}Ne}\) | 10 | 10 | 20 | 10 (20 - 10) |
\(\mathrm{^{23}_{11}Na^+}\) | 11 | 10 (11-1) | 23 | 12 (23 - 11) |
\(\mathrm{^{19}_{\ \ 9}F^-}\) | 9 | 10 (9 - 1) | 19 | 10 (19 - 9) |
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини та їхні властивості. Оксиди. Несолетворні оксиди.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати несолетворні оксиди.
Класифікацію оксидів за їхнім складом і хімічними властивостями наведено на рисунку 1.
Рис. 1. Класифікація оксидів
Умову завдання задовольняє нітроген(IІ) оксид, який не утворює солей.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Неорганічні речовини та їхні властивості. Електролітична дисоціація. Якісні реакції на катіони й аніони.
Завдання скеровано на перевірку вміння доводити якісний склад неорганічних речовин за допомогою характерних реакцій на катіони й аніони в їхньому складі.
Хлоридна кислота дисоціює на катіони Гідрогену й хлорид-аніони. Тому реагує з алюмінієм з утворенням відповідної солі та водню і з аргентум(І) нітратом з утворенням осаду аргентум(І) хлориду:
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Класифікація неорганічних речовин. Солі.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати хімічні формули солей.
Речовини, формули яких наведено, утворені катіонами металічних елементів й аніонами кислотних залишків, тобто належать до солей.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Металічні елементи. Фізіологічне значення металічних елементів.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати хімічні елементи за якісними й кількісними даними щодо відповідних металів.
Дано:
\(V(\mathrm{H_2})=1,12\ \text{л}\)
\(V_m(\mathrm{H_2})=22,4\ \text{л/моль}\)
\(m(\mathrm{E})=1,2\ \text{г}\)
Знайти:
\(M(\mathrm{E})\ -\ ?\)
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Кристалогідрати. Типи хімічних реакцій.
Завдання скеровано на перевірку знання складу й властивостей кристалогідратів, уміння класифікувати хімічні реакції.
Залізний купорос – тривіальна назва ферум(ІІ) сульфату гептагідрату, який за нагрівання розкладається на ферум(ІІ) сульфат і воду:
$$ \mathrm{FeSO_4\cdot 7H_2O=FeSO_4+7H_2O.} $$Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між неорганічними сполуками.
Умову завдання задовольняє фосфор:
\begin{gather*} \mathrm{4P+5O_2=2P_2O_5;}\\[7pt] \mathrm{P_2O_5+3H_2O=2\underset{\text{кислота}}{\underbrace{H_3PO_4}_{\text{ортофосфатна}}}}. \end{gather*}Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати хімічні формули кислот.
Усі речовини, формули яких наведено, утворені атомами Гідрогену, здатними заміщуватися на атоми металічних елементів, і кислотними залишками.
Наведено формули нітратної, хлоридної та сульфатної кислот.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати хімічні формули основ.
Усі речовини, формули яких наведено, утворені катіонами металічних елементів й гідроксид-аніонами. Ці речовини – основи.
Наведено формули калій гідроксиду, ферум(ІІ) гідроксиду та кальцій гідроксиду.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Карбонові кислоти. Мила.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати хімічні формули солей стеаринової кислоти \(\mathrm{C_{17}H_{35}COOH}\) – стеаратів.
Умову завдання задовольняє формула \(\mathrm{Mg(C_{17}H_{35}COO)_2}\).
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між неорганічними сполуками.
Умову завдання задовольняє кальцій:
\begin{gather*} \mathrm{2Ca+O_2=2CaO;}\\[7pt] \mathrm{CaO+H_2O=\underset{\text{гідроксид}}{\underbrace{Ca(OH)_2}_{\text{кльцій}}}}. \end{gather*}Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неметалічні елементи. Амоніак. Йони амонію.
Завдання скеровано на перевірку знання якісної реакції на катіони амонію.
Реактивом на катіони амонію є гідроксид-аніони: $$ \mathrm{NH^+_4+OH^-=NH_3\uparrow +\ H_2O.} $$
Унаслідок реакції виділяється амоніак – газ iз характерним різким запахом, у якому вологий універсальний індикаторний папірець набуває синього кольору.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Естери. Жири. Класифікація реакцій в органічній хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати хімічні реакції за участі жирів.
Рідкі жири перетворюють на тверді гідруванням (приєднанням водню):
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Основні поняття органічної хімії. Гомологія. Гомологічний ряд.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті гомології.
Речовини з однаковим якісним складом, подібні за будовою і хімічними властивостями, називають гомологами. За кількісним складом вони відрізняються один від одного на одну або декілька груп \(\mathrm{-CH_2-}\). Цю групу називають гомологічною різницею. Гомологи, розташовані за зростанням їхньої молекулярної маси, утворюють гомологічний ряд. Формула будь-якого наступного гомолога може бути отримана додаванням гомологічної різниці до формули попереднього члена гомологічного ряду.
Загальна формула алканів \(\mathrm{C}_n\mathrm{H}_{2n+2}\).
До алкaнів належить вуглеводень, формула якого \(\mathrm{C_6H_{14}}\).
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неметалічні елементи. Сірка. Сполуки Сульфуру.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей і застосування сполук Сульфуру.
У завданні наведено схематичні рисунки двох дослідів:
1) знебарвлення квітки сульфур(IV) оксидом, що утворився внаслідок спалювання сірки під скляним дзвоном;
2) спалювання сірки над водою і розчинення продукту згоряння – сульфур(IV) оксиду – з утворенням сульфітної кислоти.
Сульфур(IV) оксид реагує з барвниками, утворюючи безбарвні речовини, його використовують для вибілювання вовни, шовку, соломи тощо.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неметалічні елементи. Карбон(IV) оксид. Сполуки Сульфуру.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей карбон(IV) оксиду.
Карбон(IV) оксид є кислотним, він реагує з усіма речовинами, формули яких наведено в завданні, окрім сульфатної кислоти. Тож саме сульфатну кислоту можна використовувати як водовбирну речовину для осушування карбон(IV) оксиду.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Спирти.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати формули насичених одноатомних спиртів.
Спирти – оксигеновмісні органічні речовини, у молекулах яких алкільний замісник \(\mathrm{C}_n\mathrm{H}_{2n+1}\) сполучений із однією характеристичною гідроксильною групою \(\mathrm{OH}\). За вуглеводневим замісником визначаємо, що спирт насичений, а за кількістю гідроксильних груп – що він одноатомний.
Умову завдання задовольняє пропан-2-ол (рис. 1).
Рис. 1. Модель молекули пропан-2-олу
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Ізомерія. Вуглеводні.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті ізомерії, уміння розпізнавати формули ізомерів.
Ізомери – речовини з однаковою молекулярною формулою, але різною будовою молекул.
Молекулярна формула пентану \(\mathrm{C_5H_{12}}\). Така сама молекулярна формула у 2,2-диметилпропану (рис. 1).
Рис. 1. Моделі молекул пентану (1) і 2,2-диметилпропану (2)
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Вуглеводні. Метан. Хімічні властивості метану. Об’ємні відношення газів під час хімічних реакцій
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей метану й уміння прогнозувати продукти реакцій за його участі.
Об’ємне, а отже й мольне відношення, метану й хлору, узятих для реакції, становлять \(1:2\) відповідно:
$$ \mathrm{CH_4+2Cl_2}\xrightarrow{hv} \underbrace{\mathrm{CH_2Cl_2}}_{\text{дихлорометан}}+\mathrm{2HCl.} $$Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Ізомерія.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті ізомерії.
Ізомери – речовини з однаковою молекулярною формулою, але різною будовою молекул. Тобто ознаками ізомерів із-поміж наведених є:
- різна будова (1);
- однаковий якісний склад (3);
- різні властивості (6).
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Вуглеводні. Алкани. Арени.
Завдання скеровано на перевірку знання типів хімічних реакцій за участі алканів й аренів.
Як алкани, так і арени вступають у реакції заміщення. Атоми Гідрогену у їхніх молекулах можуть бути заміщені, наприклад, на атоми галогенів.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні речовини. Спирти. Гліцерол.
Завдання скеровано на перевірку знання якісної реакції на багатоатомні спирти.
Гліцерол реагує зі свіжодобутим купрум(ІІ) гідроксидом з утворенням яскраво-синього розчину. Ця реакція є якісною на гліцерол.
Так само реагує зі свіжодобутим купрум(ІІ) гідроксидом глюкоза, у молекулі якої п’ять гідроксильних груп. Однак за нагрівання глюкоза реагує з купрум(ІІ) гідроксидом з утворенням глюконової кислоти.
Тобто умову завдання задовольняє лише гліцерол.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні речовини. Спирти. Фенол.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей спиртів і фенолу, розуміння впливу складу й будови молекул спиртів і фенолу на їхні властивості.
Унаслідок збільшення полярності зв’язку \(\mathrm{O\ -\ H}\) під впливом бензенового кільця рухливість атома Гідрогену гідроксильної групи збільшується.
Тому фенол реагує не лише з лужними металами, як спирти, а й із лугами. Якщо в розплавлений фенол помістити шматочок натрію, відбувається бурхлива реакція з утворенням натрій феноляту й виділенням водню:
$$ \mathrm{2C_6H_5OH+2Na\rightarrow \underbrace{2C_6H_5ONa}_{\text{натрій фенолят}}+H_2\uparrow .} $$Унаслідок додавання кількох крапель розчину лугу до водної емульсії фенолу утворюється прозорий безбарвний розчин натрій феноляту:
$$ \mathrm{C_6H_5OH+NaOH\rightarrow \underbrace{C_6H_5ONa}_{\text{натрій фенолят}}+H_2O.} $$Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні речовини. Карбонові кислоти. Метанова кислота.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей карбонових кислот, розуміння впливу складу й будови метанової кислоти на її властивості.
Метанова кислота має особливості порівняно з іншими карбоновими кислотами, оскільки в її молекулі поєднані альдегідна й карбоксильна групи:
Альдегідна група зумовлює відновні властивості метанової кислоти. Вона відновлює срібло з амоніачного розчину аргентум(І) оксиду, а сама окиснюється до карбонатної кислоти, що відразу розкладається на вуглекислий газ і воду:
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Нітрогеновмісні органічні речовини. Білки.
Завдання скеровано на перевірку знання класифікації органічних сполук за якісним складом.
Білки – нітрогеновмісні органічні сполуки.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Нітрогеновмісні органічні речовини. Амінокислоти.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей амінокислот.
Амінокислоти поєднують у собі протилежні за характером основні й кислотні групи – виявляють амфотерні властивості, тобто здатні утворювати солі і з кислотами, і з основами:
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні речовини. Карбонові кислоти.
Завдання скеровано на перевірку розуміння зумовленості властивостей карбонових кислот складом і будовою їхніх молекул.
Під впливом атомів Хлору в молекулах карбонових кислот полярність зв’язку \(\mathrm{O\ -\ H}\) у карбоксильній групі збільшується, тому збільшується ступінь дисоціації. Що більше атомів Хлору у вуглеводневому заміснику в молекулі кислоти, то більший ступінь її дисоціації.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Нітрогеновмісні органічні речовини. Аміни.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати формули первинних амінів.
Ознакою амінів є наявність характеристичної аміногрупи \(\mathrm{-NH_2}\). Їх можна розглядати як похідні амоніаку, у молекулі якого атоми Гідрогену заміщено на вуглеводневі групи. Залежно від кількості заміщених атомів розрізняють первинні, вторинні та третинні аміни:
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Застосування неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку знання тривіальних назв неорганічних речовин, розуміння зумовленості застосування неорганічних речовин їхніми властивостями.
Вапняк (1), головним складником якого є кальцій карбонат, використовують як будівельний матеріал (Г).
Корунд (2), головним складником якого є алюміній оксид, дуже твердий, тому його використовують як абразивний матеріал (А).
Залізний купорос (3) – ферум(ІІ) сульфат гептагідрат має антисептичні властивості, тому його використовують як консервант деревини (В).
Графіт (4) використовують як сповільнювач нейтронів (Д).
Відповідь: 1Г, 2А, 3В, 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Органічна хімія. Генетичні зв’язки між неорганічними й органічними речовинами.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між неорганічними й органічними речовинами.
Для синтезу аніліну (1) використовують водень (Б):
Для синтезу хлороформу – трихлорометану (2) – використовують хлор (Г):
\begin{gather*} \mathrm{CH_4+Cl_2}\xrightarrow{hv} \underbrace{\mathrm{CH_3Cl}}_{\text{Хлорометан}}+\mathrm{HCl}\\[7pt] \mathrm{CH_3Cl+Cl_2}\xrightarrow{hv} \underbrace{\mathrm{CH_2Cl_2}}_{\text{Дихлорометан}}+\mathrm{HCl}\\[7pt] \mathrm{CH_2Cl_2+Cl_2}\xrightarrow{hv} \underbrace{\mathrm{CHCl_3}}_{\text{Трихлорометан}}+\mathrm{HCl}\\[7pt] \mathrm{CHCl_3+Cl_2}\xrightarrow{hv} \underbrace{\mathrm{CCl_4}}_{\text{Тетрахлорометан}}+\mathrm{HCl} \end{gather*}Для синтезу нітробензену (3) використовують нітратну кислоту (В):
Для синтезу ацетилену (4) використовують кальцій карбід (А):
$$ \mathrm{CaC_2+2H_2O\rightarrow C_2H_2\uparrow +\ Ca(OH)_2} $$Відповідь: 1Б, 2Г, 3В, 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Класи оксигеновмісних органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати формули органічних речовин різних класів.
Оксигеновмісна органічна речовина | |||
Зображення моделі молекули | Назва | ||
1 | метанол – одноатомний спирт | Д | |
2 | етиленгліколь – двоатомний спирт | Б | |
3 | етанова кислота – карбонова кислота | Г | |
4 | етаналь – альдегід | A |
Відповідь: 1Д, 2Б, 3Г, 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Класи неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати формули неорганічних речовин різних класів.
Оксигеновмісна органічна речовина | ||||
Клас неорганічних сполук | Формула | |||
1 | сіль | \(\mathrm{KNO_3}\) | складна речовина, утворена катіонами металічного елемента й аніонами кислотного залишку | Б |
2 | оксид | \(\mathrm{SiO_2}\) | бінарна сполука з Оксигеном, ступінь окиснення якого –2 | Д |
3 | основа | \(\mathrm{KOH}\) | складна речовина, утворена катіонами металічного елемента й гідроксид-аніонами | B |
4 | кислота | \(\mathrm{HNO_3}\) | складна речовина, утворена атомами Гідрогену, здатними заміщуватися атомами металічних елементів, й аніонами кислотного залишку | Г |
Відповідь: 1Б, 2Д, 3В, 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Електролітична дисоціація. Солі як електроліти.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти електролітичної дисоціації солей.
Солі – електроліти, які в розтопі або у водному розчині дисоціюють на катіони металічного елемента й аніони кислотного залишку:
Сіль | |||
Назва солі Калію | Рівняння електролітичної дисоціації | ||
1 | сульфіт | \(\mathrm{K_2SO_3\rightarrow 2K^++SO^{2-}_3}\) | Г |
2 | сульфат | \(\mathrm{K_2SO_4\rightarrow 2K^++SO^{2-}_4}\) | A |
3 | нітрат | \(\mathrm{KNO_3\rightarrow K^++NO^-_3}\) | Б |
4 | сульфід | \(\mathrm{K_2S\rightarrow 2K^++S^{2-}}\) | Д |
Відповідь: 1Г, 2А, 3Б, 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук. Залізо. Сполуки Феруму.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між сполуками Феруму різних класів.
Послідовність утворення сполук за поданим ланцюжком перетворень така:
\begin{gather*} \mathrm{FeCl_2+2KOH=\underbrace{Fe(OH)_2\downarrow}_{\text{Г}}+2KCl};\\[7pt] \mathrm{4Fe(OH)_2+O_2+2H_2O=4\underbrace{Fe(OH)_3}_{\text{В}}};\\[7pt] \mathrm{2Fe(OH)_3=\underbrace{Fe_2O_3}_{\text{А}}+3H_2O};\\[7pt] \mathrm{Fe_2O_3+6HCl=2\underbrace{FeCl_3}_{\text{Б}}+3H_2O}. \end{gather*}Відповідь: Г В А Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Солі. Розчини. Кристалогідрати.
Завдання скеровано на перевірку розуміння поняття масової частки й уміння аналізувати формули кристалогідратів.
Що більша кількість молекул води у формулі кристалогідрату, то менша масова частка розчиненої солі за інших однакових умов.
Відповідь: Б В Г А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Ступінь окиснення.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати й порівнювати ступені окиснення атомів за формулами речовин.
Ступінь окиснення елемента – це чисельна величина електричного заряду, приписуваного атому в молекулі, якщо припустити, що електронні пари, які забезпечують зв’язок, повністю зміщені в бік більш електронегативних атомів.
Ступені окиснення атомів Хлору в сполуках, формули яких наведено, такі:
$$ \mathrm{\overset{+5}{Cl}_2\overset{-2}{O}_5\ \ \overset{+1}{Cl}_2\overset{-2}{O}\ \ \overset{+7}{Cl}_2\overset{-2}{O}_7\ \ \overset{+3}{Cl}_2\overset{-2}{O_3}}. $$Відповідь: Б Г А В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Відносна густина газу.
Завдання скеровано на перевірку розуміння поняття відносної густини газу.
Відносна густина \(D\) газуватої речовини \(X\) за газуватою речовиною \(Y\) дорівнює відношенню густин \(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\rho}\) цих газів, виміряних за однакових умов. оскільки молярні об’єми різних газів за однакових умов рівні, відносна густина \(D\) газуватої речовини \(X\) за газуватою речовиною \(Y\) дорівнює відношенню їхніх молекулярних або молярних мас.
Тобто густина газу то більша, що більша його молекулярна маса.
Газ | |||
Назва | Хімічна формула | Відносна молекулярна маса | |
Метан | $$ \mathrm{CH_4} $$ | 16 | B |
Амоніак | $$ \mathrm{NH_2} $$ | 17 | Б |
Карбон(II) оксид | $$ \mathrm{CO} $$ | 28 | A |
Карбон(IV) оксид | $$ \mathrm{CO_2} $$ | 44 | Г |
Відповідь: В Б А Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Ферум. Залізо. Виробництво чавуну.
Завдання скеровано на перевірку знання хімізму виробництва чавуну.
Послідовність хімічних процесів, що відбуваються під час доменного виробництва чавуну, така:
1) екзотермічна реакція згоряння коксу \(\mathrm{C+O_2=CO_2}\) забезпечує енергією решту процесів (А);
2) відновлення карбон(IV) оксиду вуглецем \(\mathrm{CO_2+C=2CO}\) (В);
3) відновлення оксидів Феруму \(\mathrm{FeO+CO=Fe+CO_2\uparrow}\) (Б);
4) губчасте залізо частково реагує з розжареним вуглецем з утворенням цементиту \(\mathrm{3Fe+C=Fe_3C}\) (Г).
Відповідь: А В Б Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між міддю і сполуками Купруму різних класів.
Послідовність реагентів та умов, за яких відбувається перебіг хімічних реакцій в генетичному ланцюжку перетворень, така:
\begin{gather*} \mathrm{Cu+\underbrace{Cl_2}_{\text{Г}}=СuCl_2;}\\[7pt] \mathrm{CuCl_2+2\underbrace{NaOH}_{\text{Б}}=Cu(OH)_2\downarrow +\ 2NaCl;}\\[7pt] \mathrm{Cu(OH)_2\ \underbrace{\overset{\text{нагрівання}}{=}}_{\text{А}}\ CuO+H_2O;}\\[7pt] \mathrm{CuO+2\underbrace{HCl}_{\text{В}}=CuCl_2+H_2O.} \end{gather*}Відповідь: Г Б А В
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук. Азот. Сполуки Нітрогену.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між азотом і сполуками Нітрогену різних класів.
Послідовність, про яку йдеться в завданні, така:
\begin{gather*} \mathrm{3\underbrace{O_2}_{\text{Б}}+4\underbrace{NH_3}_{\text{Г}}=2\underbrace{N_2}_{\text{А}}+6H_2O;}\\[7pt] \mathrm{N_2+6Li=2\underbrace{Li_3N}_{\text{В}}} \end{gather*}Відповідь: Б Г А В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук. Кальцій. Сполуки Кальцію.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між сполуками різних класів.
Послідовність, про яку йдеться в завданні, така:
Відповідь: В Б Г А .
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Генетичні зв’язки між неорганічними й органічними сполуками, органічними сполуками різних класів. Добування аніліну.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між неорганічними й органічними сполуками, органічними сполуками різних класів.
Послідовність, про яку йдеться в завданні, така:
Відповідь: Г А Б В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Генетичні зв’язки між органічними сполуками різних класів.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між органічними сполуками різних класів.
Послідовність утворення сполук під час синтезу етилового естеру етанової кислоти така:
Відповідь: Б В Г А .
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення за хімічною формулою молярної маси речовини.
Завдання скеровано на перевірку знання формул кристалогідратів і вміння обчислювати за хімічною формулою кристалогідрату його молярну масу.
Дано:
\(\mathrm{CuSO_4\cdot 5H_2O}\)
\(A_r(\mathrm{Cu})=64\)
\(A_r(\mathrm{S})=32\)
\(A_r(\mathrm{O})=16\)
\(A_r(\mathrm{H})=1\)
Знайти:
\(M(\mathrm{CuSO_4\cdot 5H_2O})\ -\ ?\)
Відповідь: 250.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Розчини. Масова частка й маса розчиненої речовини.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати масову частку й масу розчиненої речовини.
Дано:
\(w_1(\mathrm{H_2SO_4})=0,75\)
\(w_2(\mathrm{H_2SO_4})=0,15\)
\(w_3(\mathrm{H_2SO_4})=0,3\)
\(m_2(\mathrm{H_2SO_4})+m_2(\mathrm{H_2O})=300\ \text{г}\)
Знайти:
\(\left(m_1(\mathrm{H_2SO_4})+m_1(\mathrm{H_2O})\right)\ -\ ?\)
Відповідь: 100.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення молярної маси речовини за її кількістю.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати масу речовини за її хімічною формулою та кількістю.
Дано:
\(M(\mathrm{KCl})=74,5\ \text{г/моль}\)
\(n(\mathrm{KCl})=10\ \text{моль}\)
Знайти:
\(m(\mathrm{KCl})\ -\ ?\)
Відповідь: 745.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення масової частки хімічного елемента в речовині за її формулою.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати масову частку хімічного елемента в речовині за її формулою.
Дано:
\(M(\mathrm{Fe_2(SO_4)_3})=400\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{Fe})=56\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(w(\mathrm{Fe})\ -\ ?\)
Відповідь: 28.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення за хімічним рівнянням об’єму продукту реакції за масою реагенту.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати за хімічним рівнянням об’єм продукту реакції за маcою реагенту.
Дано:
\(V_m(\mathrm{H_2})=22400\ \text{мл/моль}\)
\(m(\mathrm{Na})=0,46\ \text{г}\)
\(M(\mathrm{Na})=23\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(V(\mathrm{H_2})\ -\ ?\)
Відповідь: 224.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення за хімічним рівнянням маси продукту реакції за об’ємом реагенту.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати за хімічним рівнянням масу продукту реакції за кількісними даними щодо реагентів.
Дано:
\(V(\mathrm{H_2S})=2,24\ \text{л}\)
\(V_m(\mathrm{H_2S})=22,4\ \text{л/моль}\)
\(M(\mathrm{PbS})=74\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{PbS})=239\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(M(\mathrm{PbS})\ -\ ?\)
Відповідь: 239.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Хімічні властивості заліза. Закон збереження маси під час хімічних реакцій.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей заліза й уміння застосовувати закон збереження маси речовин для перетворення схеми хімічної реакції на хімічне рівняння.
Залізо реагує з перегрітою водяною парою: $$ \mathrm{3Fe+4H_2O=Fe_3O_4+4H_2\uparrow .} $$
Сума коефіцієнтів у рівнянні реакції становить \(12\).
Відповідь: 12.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення за хімічним рівнянням маси продукту реакції за об’ємом газуватого реагенту.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати за хімічним рівнянням масу продукту реакції за об’ємом газуватого реагенту.
Дано:
\(V(\mathrm{CO_2})=5,6\ \text{л}\)
\(V_m(\mathrm{CO_2})=22,4\ \text{л/моль}\)
\(M(\mathrm{NaHCO_3})=84\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(m(\mathrm{NaHCO_3})\ -\ ?\)
Відповідь: 21
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Визначення молекулярної формули речовини за кількісними даними щодо продуктів її згоряння.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати молекулярну формулу речовини за кількісними даними щодо продуктів її згоряння.
Дано:
\(\mathrm{C}_x\mathrm{H}_y\mathrm{N}=4,5\ \text{г}\)
\(A_r(\mathrm{C})=12\)
\(A_r(\mathrm{H})=1\)
\(A_r(\mathrm{N})=14\)
\(V(\mathrm{N_2})=1,12\ \text{л}\)
\(V_m(\mathrm{N_2})=22,4\ \text{л/моль}\)
Знайти:
\(y\ -\ ?\)
Відповідь: 7.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Визначення молекулярної формули речовини за масовими частками хімічних елементів у ній.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати істинну формулу речовини за масовими частками хімічних елементів у ній і відносною густиною за воднем.
Дано:
\(\mathrm{C}_x\mathrm{H}_y\)
\(A_r(\mathrm{C})=12\)
\(A_r(\mathrm{H})=1\)
\(w(\mathrm{C})=80\ \text{%}\)
\(w(\mathrm{H})=20\ \text{%}\)
\(D_{\mathrm{H_2}}(\mathrm{C}_x\mathrm{H}_y)=15\)
\(M(\mathrm{H_2})=2\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\((x+y)\ -\ ?\)
Істинна формула вуглеводню \(\mathrm{C_2H_2}\).
$$ x+y=2+6=8 $$Відповідь: 8.
Знайшли помилку? Пишіть на