Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери речень), виберіть три правильні відповіді.
(1) Найголовніша ознака індивідуальності народу це його мова. (2) Мова знаряддя для засвоєння спадщини минулого найвищих здобутків людської культури. (3) Завдяки прилученню дитини до чарів слова в неї виникає спрага пізнання бажання глибше опанувати духовні багатства людства. (4) Слово наймогутніше знаряддя що уможливлює перегук поколінь. (5) Воно є запорукою нашої гідності й незнищенності. (6) В. Сухомлинський казав що словом можна створити красу душі. (7) Прилучення до скарбів рідної мови надає нам духовної дужості.
(За І. Вихованцем)
Позначте речення з тире між підметом і присудком:
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченнях
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у реченнях.
Зверніть увагу, що в простому реченні між підметом і присудком ставимо тире:
Відповідь: 1, 2, 4.
Позначте рядок, у якому в усіх словах потрібно писати літеру и:
ТЕМА: Орфографія. Правопис ненаголошених Е, И, О
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Літеру Е на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка В.
Памʼятаймо, що в таких випадках треба дібрати перевірне слово, у якому ненаголошений стає наголошеним: заручини, бо заручИти, невидимка, бо невИдимий; п’ятирічка, бо перша частина складного слова закінчується на голосний и; у деяких словах (переважно іншомовних) написання е та и ніяк не перевіряється: обітниця.
Відповідь – В.
Позначте словосполучення, у якому порушено граматичну норму на позначення часу:
ТЕМА: Морфологія. Числівник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно утворювати й записувати числівники на позначення часу.
Зверніть увагу, що години завжди вказуємо порядковим числівником, який відповідає на питання котра?.
Отже, порушено граматичну норму на позначення часу у словосполученні: сім годин двадцять хвилин (правильно: сьома година двадцять хвилин; двадцять хвилин на восьму; двадцять хвилин по сьомій тощо).
Відповідь – Г.
Позначте пару речень, у яких виділені слова є омонімами:
ТЕМА: Лексикологія. Омоніми
Завдання перевіряє вміння добирати слова й доречно їх уживати в тексті.
Згадаймо, що омоніми – слова, які однаково звучать та пишуться, але мають різне значення.
Виділені слова є омонімами в реченнях: Вона зрозуміла душевний стан (фізичне самопочуття або настрій) гостя. У хлопця плечі широкі, стан (тулуб, корпус людини; торс) високий.
Відповідь – Б.
Позначте речення, у якому одиничний дієприслівник ПОТРІБНО відокремити комою (розділові знаки пропущено):
ТЕМА: Морфологія. Дієприслівник
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях з дієприслівниками.
Згадаймо, що одиничні дієприслівники НЕ відокремлюються, якщо вони вказують на спосіб дії (як? яким способом?) і стоять після присудка.
У реченні «Похитуючись Соломія підійшла до столу» дієприслівник стоїть перед присудком, тому його ПОТРІБНО відокремити комою.
Відповідь – Д.
Позначте рядок, у якому фразеологічні звороти є синонімічними:
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів і розуміння їх значень.
Фразеологічні звороти є синонімічними в рядку Б: і води не замутить – хоч у вухо бгай (дуже лагідний, скромний, сумирний).
Порівняймо значення інших фразеологізмів:
Позначте речення зі складеним дієслівним присудком:
ТЕМА: Синтаксис. Члени речення
Завдання перевіряє вміння визначати члени речення.
Зверніть увагу, що складений дієслівний присудок складається з допоміжного дієслова, яке виконує функцію зв'язки, та інфінітива.
У реченні Зоря на небі рожева вже почала займатись складений дієслівний присудок виражений інфінітивом і допоміжним фазовим дієсловом, що означає початок дії.
Позначте речення, що потребує редагування:
ТЕМА: Морфологія. Дієприслівниковий зворот
Завдання перевіряє вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами.
Дія, названа дієприслівником, у реченні повинна стосуватися того ж діяча, що й дія, названа присудком.
Неправильно побудовано речення в рядку Г: у реченні немає підмета, воно безособове односкладне.
Позначте рядок, у якому всі прикметники присвійні:
ТЕМА: Морфологія. Прикметник
Завдання перевіряє вміння визначати розряди прикметника за значенням. Згадаймо, що присвійні прикметники вказують на належність предмета кому-небудь і відповідають на питання чий? чия? чиє?
Присвійні прикметники творяться:
Усі прикметники є присвійними в рядку Б: Франкові заклики, ненин голос, слюсарів інструмент.
Зауважмо, що присвійно-відносні прикметники можуть поступово набувати значення якісних прикметників. Такі прикметники виділяють в окрему групу присвійно-якісних: солдатська каска, батьківські збори.
З таким же значенням виступають прикметники в стійких фразеологічних сполученнях: лебедина пісня, ахіллесова п’ята.
Позначте рядок, у якому не з усіма словами потрібно писати ОКРЕМО:
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Частку не з усіма словами потрібно писати ОКРЕМО в рядку Д: не/захищений від вітру сад (при дієприкметнику-означенні є пояснювальні слова від вітру); не/просячи допомоги (не з дієприслівниками, так як і з дієсловами, переважно пишемо окремо); не/потрібно поспішати (слово не потрібно є присудковим у цьому випадку).
Позначте рядок, у якому всі іменники у формі родового відмінка однини мають закінчення -у(-ю):
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Особливості вживання та написання відмінкових форм іменника
Завдання перевіряє ваше вміння відрізняти правильні форми слів від помилкових.
Закінчення -а(-я) мають:
Закінчення -у(-ю) мають:
Позначте речення, у якому НЕ ПОТРІБНО виділяти комами поширене означення:
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки при відокремлених членах
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак при відокремлених членах речення.
Поширене означення не відокремлюємо в реченні «Гудуть з вітрами до світання дощем оплакані сади», адже тут дієприкметниковий зворот стоїть перед означуваним словом.
Позначте речення, у якому виділене слово НЕ МОЖНА замінити варіантом у дужках:
ТЕМА: Лексикологія
У реченні «Щоб здобути (отримати) вищу освіту, потрібно наполегливо працювати» виділене слово НЕ можна замінити варіантом у дужках.
Зауважмо, що під впливом російської мови часто трапляються помилки на вживання дієслів отримувати, одержувати, здобувати, діставати. Російське слово «получать» має декілька українських відповідників. Так, наприклад, російською мовою можна сказати «получать образование» і «получать огласку», а українською – освіту здобувають або дістають, а розголосу набувають.
Одержувати й отримувати – брати те, що дають, надсилають, дарують. Ці синонімічні слова вживаються передусім тоді, коли йдеться про конкретний фізичний, матеріальний об'єкт або наслідок фізичних або хімічних процесів.
Здобувати – діставати, розшукувати, знаходити кого-, що-небудь. Це слово вживається передусім з іменниками абстрактного значення й має відтінок одержання чогось з певною затратою сили, енергії, зусиль.
Позначте словосполучення, яке потребує редагування:
ТЕМА: Морфологія. Дієслово
Це завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми дієслів від помилкових.
Дієслова вимагають певного відмінка від залежних від них іменників: оволодіти (чим?) знаннями.
Позначте рядок, у якому всі слова належать до дієслів:
Це завдання перевіряє вміння відрізняти дієслова від інших частин мови.
Зверніть увагу, що в рядку Д всі слова є дієсловами. В інших варіантах є слова, які належать до таких частин мови: крикливий, перехідний, переможний – прикметники, учений – іменник.