Не можна замінити поданим варіантом у дужках виділене слово в реченні
ТЕМА: Лексикологія. Пароніми
Завдання перевіряє вміння добирати слова й доречно їх уживати в тексті.
Згадаймо, що пароніми – це слова, досить близькі за звуковим складом і звучанням, але різні за значенням. Отже, не можна замінити поданим варіантом у дужках виділене слово в реченні: Молоко дуже корисне (корисливе) для молодого організму. (корисний – який приносить або здатен приносити користь, дає добрі наслідки; корисливий – який прагне до власної вигоди, робить заради наживи).
Відповідь – Г.
Закінчення -е у формі кличного відмінка мають усі іменники в рядку
ТЕМА: Морфологія. Іменник
Завдання перевіряє ваше вміння відрізняти правильні форми слів від помилкових.
Закінчення -е у формі кличного відмінка мають усі іменники в рядку Б. У кличному відмінку однини іменники І відміни м'якої групи мають закінчення -е: воле.
Більшість безсуфіксних іменників ІІ відміни твердої групи утворюють кличний відмінок за допомогою закінчення -е: Богдане; деякі іменники ІІ відміни, що закінчуються на -ець, мають у кличному відмінку закінчення -е: шевче; іменники ІІ відміни чоловічого роду м’якої групи у кличному відмінку мають закінчення -у(ю), але Ілле.
Відповідь – Б.
Виділене слово вжите в невластивому йому значенні в реченні
ТЕМА: Лексикологія
Виділене слово вжите в невластивому йому значенні в реченні: Два примірники словника присутні в кабінеті. Присутній – той, який перебуває в якому-небудь місці в певний час. Це слово можемо вживати, якщо йдеться про осіб.
Відповідь – А.
Поширеним є речення
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати види речень за наявністю другорядних членів.
Поширеним є речення, що має хоча б один другорядний член: Мільярди людей прагнуть жити (як?) в злагоді.
З поданих у дужках синонімів кожен з варіантів можливий у реченні
ТЕМА: Лексикологія. Синоніми
Завдання перевіряє вміння добирати синоніми й доречно їх уживати в тексті.
Згадаймо, що синоніми – це слова однієї частини мови, різні за звучанням і написанням, які мають дуже близьке або тотожне лексичне значення.
Наприклад, у реченні варіанта Д слово дивна має значення «дуже гарна, чудова, чарівна»; а слово прекрасна – дуже гарна, надзвичайно приємна для слуху, милозвучна.
Отже, кожен з варіантів синонімів можливий у реченні: «Ми стояли, зачаровані (дивною, прекрасною) музикою весняних лугів».
Відповідь – Д.
Установіть відповідність між типом односкладного речення і прикладом.
ТЕМА: Синтаксис. Односкладні речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи односкладних речень.
Односкладними називають речення з одним головним членом.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Означено-особовим є речення «Буду хлібом і цвітом ділитись, відчиняти ворота гінцям», граматична основа якого – присудок у формі 1 особи однини.
Неозначено-особовим є речення «Кругом гомоніли, вешталися, лагодилися до чогось», головний член тут – присудок у формі множини минулого часу.
Узагальнено-особовим є речення «З гармат по горобцях не стріляють». У таких реченнях присудок вказує на дію, яка може виконуватися будь-якою, тобто кожною особою, тому вони переважно вживаються у прислів’ях та приказках.
Безособовим є речення «Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати», присудок у цьому реченні виражений інфінітивом.
Речення «Довго спали вітри у ярах на припоні» є двоскладним.
Відповідь: 1–Д, 2–Б, 3–А, 4–В.
Установіть відповідність між видом підрядного речення і прикладом.
ТЕМА: Складнопідрядне речення. Види підрядних речень
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складнопідрядні речення, визначати види складнопідрядних речень.
Складнопідрядне речення з підрядним означальним є в рядку Г, оскільки від головної частини можна поставити питання яким?.
Складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним є в рядку А, оскільки від головної частини можна поставити питання що?.
Складнопідрядне речення з підрядним причини є в рядку Д, оскільки від головної частини можна поставити питання чому?.
Складнопідрядне речення з підрядним місця є в рядку Б, оскільки від головної частини можна поставити питання куди?.
Відповідь: 1–Г, 2–А, 3–Д, 4–Б
Установіть відповідність між видом відокремленого члена речення і прикладом.
ТЕМА: Синтаксис. Відокремлені члени речення
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати відокремлені члени в реченні.
Відокремлене означення є в реченні «Ночували гайдамаки в зеленій діброві, на припоні пасли коні, сідлані, готові».
Відокремлена прикладка є в реченні «Він, п’ятирічний хлопчик, міг би гратися годинами».
Відокремлена обставина є в реченні «Данилко радо, з підскоком, біг до сусідів».
Відокремлений додаток є в реченні «На світі все знайдеш, крім рідної матері».
Відповідь: 1–Д, 2–Г, 3–Б, 4–В.
Правильним є тлумачення фразеологізму
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів.
З’ясуймо значення поданих фразеологізмів:
золота молодь – розбещені діти багатих батьків;
сім п’ятниць на тиждень – часта й легка зміна своїх рішень;
хоч греблю гати – дуже багато;
честь мундира – гідність особи як представника певної організації.
Відповідь: 1–А, 2–Б, 3–В, 4–Г.
Визначте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
Людство давно та всерйоз замислюється над тим, як обмежити (1)свій, (2)найчастіше небажаний, вплив на живу природу, як регулювати клімат, (3)стримуючи цим темпи глобального (4)потепління.
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту.
Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Слово свій указує на ознаку, але не називає її. Отже, це займенник.
Найчастіше – вказує на спосіб дії, відповідає на питання як?, не змінюється. Отже, це прислівник.
Стримуючи – дієприкметник, означає додаткову дію, що супроводить головну, виражену дієсловом, відповідає на питання що роблячи?
Слово потепління є іменником, має значення предметності (називає особу, предмет, явище) та відповідає на запитання що?
Відповідь: 1–Б, 2–Д, 3–Г, 4–А.
Тема власного висловлювання
Складіть і запишіть роздум про те, що таке покликання.
Сформулюйте тезу, наведіть два–три переконливі докази, що найкраще аргументуватимуть Ваші міркування. Проілюструйте Ваші думки посиланнями на приклади з художньої літератури (укажіть проблему, порушену письменником, назву твору, назвіть художній образ, через який проблема розкрита, наведіть цитату з твору тощо), історичні факти або випадки з життя. Не переказуйте змісту, не давайте повної характеристики образів. Сформулюйте висновки.
Антоніми вжито в прислів’ї
ТЕМА: Лексикологія. Антоніми
Завдання перевіряє вміння добирати антоніми й доречно їх уживати в тексті.
Виконуючи це завдання, згадайте, що антоніми – це слова, протилежні за значенням: густо – пусто (рядок Г).
Фразеологізм стріляний горобець означає
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів і розуміння їх значень.
Фразеологізм стріляний горобець означає «досвідчений».
Відповідь – В.
Простим є речення
Завдання перевіряє вміння відрізняти прості речення від складних.
Виконуючи це завдання, визначте граматичні основи речень.
Одну граматичну основу має речення в рядку В. Зверніть увагу, що це речення ускладнене однорідними присудками: «Світло хлюпнуло по верхівках дерев, замиготіло, застрибало по кущах».
Числівник є в реченні
ТЕМА: Морфологія. Числівник
Згадаймо, що числівник – це частина мови, що позначає кількість предметів або їх порядок при лічбі і відповідає на питання скільки? котрий?
У реченні рядка В є збірний числівник п’ятеро.
Не плутайте числівники з іншими частинами мови, наприклад: тричі – це прислівник, сотні – іменник, двадцятиградусний – прикметник.