Позначте речення, що містить застаріле слово:
ТЕМА: Лексикологія. Застарілі слова
Завдання перевіряє вміння добирати слова й доречно їх уживати в тексті.
Серед застарілих слів виділяють дві основні групи — архаїзми та історизми.
Застаріла лексика неоднорідна за своїм складом, що пояснюється різними причинами виходу слів з активного вжитку.
Застаріле слово є в реченні «Козаки йшли під білими хоругвами, з піками, у зухвалих магерках». Хоругва (корогва) – прапор.
Відповідь – Г.
Позначте рядок, у якому в усіх словах наголошений другий склад:
ТЕМА: Орфоепія
Це завдання перевіряє ваші вміння правильно наголошувати слова.
В усіх словах наголошений другий склад у рядку В: предмет, рукопис, ненавидіти, фартух, в’язкий.
В інших варіантах слова мають такі наголоси:
Відповідь – В.
Позначте речення з узагальнювальним словом після однорідних членів речення (розділові знаки пропущено):
ТЕМА: Синтаксис. Однорідні члени речення
Завдання перевіряє вміння визначати однорідні члени речення.
Узагальнювальне слово – це назва, яка охоплює всі перелічувані в реченні предмети, ознаки, дії або обставини. Його значення розкривається через однорідні члени речення.
У реченні «Іван Богун, Данило Нечай, Максим Кривоніс – ці підручні гетьмана були відомі всім» слово підручні є узагальнювальним, воно стоїть після однорідних членів – підметів.
Відповідь – Д.
Позначте речення, яке потребує редагування:
ТЕМА: Морфологія. Іменник
Завдання перевіряє вміння правильно будувати речення.
Зверніть увагу, що слово пальто за традицією відмінюємо. Це слово вживаємо також і в множині: Розпочинається сезонний розпродаж зимових пальт.
Відповідь – Б.
ТЕМА: Синтаксис. Керування
Неправильні в українській мові конструкції дякую вас, віддячити вас виникли під впливом російських виразів благодарю вас, отблагодарю вас.
В українській мові маємо дієслівне керування дякую + ім. у Д. в. (дякую КОМУ?): «Хочу подякувати учасникам круглого столу».
Позначте рядок, у якому всі дієслова недоконаного виду:
ТЕМА: Морфологія. Дієслово
Завдання перевіряє вміння визначати вид дієслів.
Дієслова мають два види — доконаний і недоконаний.
Доконаний вид означає дію, обмежену в часі, вказує на її завершеність: прибіг, напишу, пішов би. Дієслова доконаного виду відповідають на питання що зробити? що зробив? що зроблю? та ін.
Дієслова недоконаного виду означають дію, не обмежену в часі, не завершену: малював, читаю, будемо писати. Відповідають на питання що робити? що робив? що роблю? що робитиму?
Усі дієслова недоконаного виду в рядку А: зберігати, ходити, гарантувати, зашивати.
Відповідь – А.
Позначте рядок, у якому від усіх іменників прикметники утворюються за допомогою суфікса -ов-:
ТЕМА: Морфологія. Прикметник
Завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми прикметників від неправильних. Зауважмо, що в прикметниках пишемо:
Позначте рядок, у якому виділене слово слід писати з малої літери:
ТЕМА: Орфографія. Велика літера
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Присвійні прикметники, утворені від власних особових імен за допомогою суфіксів -івськ-/-ївськ-, -евськ-/-євськ-, -инськ-/-інськ-/-їнськ-, пишемо з малої букви: шевченківська мати.
Зауважмо, що присвійні прикметники, утворені від іменників – власних назв і входять до складу назв, що мають значення «імені когось», «пам’яті когось», пишемо з великої букви: Шевченківські читання.
Позначте речення, у якому вставне слово (словосполучення) дає емоційну оцінку повідомлюваному:
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє вміння розпізнавати вставні слова за значенням.
Згадаймо, що вставні слова та словосполучення можуть виражати:
Емоційну оцінку повідомлюваному дає вставне словосполучення мов на гріх у реченні рядка В.
Позначте рядок, у якому виділене слово є прийменником:
ТЕМА: Морфологія. Прийменник
Завдання перевіряє вміння розпізнавати частини мови.
Прийменник – службова частина мови, що виражає відношення між предметами, відношення дії та ознаки до предмета, залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у реченні і разом з ними вказує на об’єкт дії, напрям, місце, час, причину, мету.
Зверніть увагу: варто розрізняти похідні прийменники та форми повнозначних слів (з прийменниками та без), від яких вони походять. Орієнтуватися потрібно на значення: Аж ось нарешті і коханий край… (іменник) – Перші орачі порушать ниву, поки напівсонну, тополю збудить трактор край села (прийменник).
Позначте рядок, у якому всі іменники мають форми однини і множини:
Це завдання перевіряє вміння визначати число іменників.
Згадаймо, що іменники мають два числа: однину й множину.
Іменники в однині можна співвіднести із займенниками він, вона, воно або поєднати із цей, ця, це. Іменники в множині можна співвіднести із займенником вони або поєднати із ці.
Частина іменників уживається лише в однині:
Незначна частина іменників має тільки форму множини. Вони переважно означають:
Усі іменники рядка Б мають форми однини і множини.
Позначте рядок, у якому всі складні прикметники пишуться через дефіс:
ТЕМА: Орфографія. Написання складних прикметників разом, окремо, через дефіс
З дефісом пишуться всі слова в рядку Б, адже через дефіс пишемо:
Позначте рядок, у якому в усіх числівниках відмінюється тільки друга частина:
ТЕМА: Морфологія. Числівник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати числівники.
Згадайте, що в складних числівниках на -десят змінюється тільки друга частина: шістдесят, шістдесяти, шістдесятьма тощо.
Позначте рядок, у якому всі дієслова належать до другої дієвідміни:
Це завдання перевіряє вміння визначати дієвідміни дієслів.
Зверніть увагу, що розрізняють два типи дієвідмінювання дієслів – І (першу) і ІІ (другу) дієвідміни.
Найпростіше визначити дієвідміну за закінченнями 3-ї особи множини теперішнього часу недоконаного виду чи майбутнього часу доконаного виду:
Визначаючи особові закінчення дієслів, потрібно враховувати те, що дієслова, які мають в інфінітиві основу на -и, -і (-ї) або на -а (після ж, ч, ш) і в першій особі однини та в третій особі множини теперішнього часу (або майбутнього дієслів доконаного виду) ці голосні втрачають, належать до другої дієвідміни: клеїти – клею – клеять, гоїти – гою – гоять, бачити – бачу – бачать, кричати – кричу – кричать.
Позначте речення, що містить омоніми:
ТЕМА: Лексикологія. Омоніми
Згадаймо, що омоніми – слова, які однаково звучать та пишуться, але мають різне значення.
Омоніми є в реченні: Міг би його поганити (неславити, безчестити кого-, що-небудь чимсь) – не хочу вуст поганити (забруднювати щось чим-небудь).