Доберіть до фразеологізму "Видно пана по халявах" відповідне йому значення
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів і розуміння їх значень.
Фразеологізм видно пана по халявах означає «людина розкривається в її поведінці».
Відповідь – А.
Доберіть до фразеологізму "За милу душу" відповідне йому значення
Фразеологізм за милу душу означає «охоче, з дуже великим задоволенням».
Відповідь – В.
Доберіть до фразеологізму "Як у колесі білка" відповідне йому значення
Фразеологізм як у колесі білка означає «бути дуже заклопотаним».
Відповідь – Б.
Доберіть до фразеологізму "Бити в хвіст і в гриву" відповідне йому значення
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів і розуміння їхніх значень.
Фразеологізм бити в хвіст і в гриву означає «дуже сильно діяти».
Відповідь – Г.
З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
Природа – наче могутнє споконвічне дзеркало, у яке людина дивиться, пізнаючи (1)глибше закономірності (2)свого (3)існування і свою вдачу, (4)передбачаючи фатальну неминучість долі.
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Слово глибше виражає ступінь вияву якісної ознаки і відповідає на питання як?. Отже, це прислівник.
Свого – указує на особу, але не називає її. Отже, це займенник.
Слово існування є іменником, має значення предметності (називає особу, предмет, явище) та відповідає на запитання чого?
Передбачаючи – це дієприслівник, який означає другорядну дію порівняно з основною дією того самого предмета (що роблячи?).
Відповідь: 1–Д, 2–Б, 3–А, 4–Г.
Власне висловлення
Підтримайте або спростуйте думку: «Великий талант вимагає великої працелюбності».
Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі аргументи, які найкраще підтвердять Ваші міркування. Проілюструйте Ваші думки прикладами з художньої літератури (зазначте назву твору, укажіть проблему, порушену письменником, художній образ, за допомогою якого проблему розкрито, наведіть цитату з твору тощо), історичними фактами або випадками з життя. Не переказуйте змісту, не давайте повної характеристики образів. Сформулюйте висновки.
Антоніми вжито в прислів’ї
ТЕМА: Лексикологія. Антоніми
Завдання перевіряє вміння добирати антоніми й доречно їх уживати в тексті.
Виконуючи це завдання, згадайте, що антоніми – це слова, протилежні за значенням: добро – зло (рядок А).
Відповідь: А.
Фразеологічний зворот ужито в реченні
Фразеологізм ужито в реченні Б. «Збігти за водою» означає «зникнути безслідно».
Простим є речення
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення
Завдання перевіряє вміння відрізняти прості речення від складних.
Виконуючи це завдання, визначте граматичні основи речень.
Одну граматичну основу має речення в рядку А. Зверніть увагу, що в це речення ускладнене однорідними присудками: «По діброві вітер виє, гуляє по полю, край дороги гне тополю до самого долу».
Числівник є в реченні
ТЕМА: Морфологія. Числівник
Згадаймо, що числівник – це частина мови, що позначає кількість предметів або їх порядок при лічбі і відповідає на питання скільки? котрий?.
У реченні рядка В є неозначено-кількісний числівник кількадесят.
Не плутайте числівники з іншими частинами мови, наприклад: двічі – це прислівник, десятки – іменник, стокілометровий – прикметник.
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1)Щороку під кінець травня земля набирається сили і її живлющі соки до схочу напоюють зело. (2)Саме під цю пору на Поліссі починає густо цвісти азалія. (3)Її жовтий цвіт мовби велетенське мереживо свічок, виготовлених із ярого воску, освітлює найтемніші закутки лісових хащ. (4)Душа від того яскравого суцвіття наповнюється бадьорим настроєм, веселішає, усе довкола набирає особливої урочистості. (5)Великі з жовтим відблиском пелюстки густо вигойдуються на тендітних ниточках, бутончики нагадують підвішену догори парасолю.
Орфографічну помилку допущено в слові
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Орфографічну помилку допущено в рядку Б. Зверніть увагу, що разом пишемо прислівники, утворені поєднанням прийменників з повнозначними частинами мови: вночі, вранці, щодня, віддавна, дочиста, заново, направо, наліво, вдруге, втричі, спершу, потайки, досхочу тощо.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Пунктуаційну помилку допущено в третьому реченні: потрібно відокремити порівняльний зворот: «Її жовтий цвіт, мовби велетенське мереживо свічок, виготовлених із ярого воску, освітлює найтемніші закутки лісових хащ».
Відокремленим означенням ускладнено речення
ТЕМА: Синтаксис. Відокремлені члени речення
Завдання перевіряє ваше вміння відокремлювати члени речення.
Зауважмо, що відокремлюємо означення, виражене прикметниковим або дієприкметниковим зворотом, якщо воно стоїть після означуваного слова: «Її жовтий цвіт, мовби велетенське мереживо свічок, виготовлених із ярого воску, освітлює найтемніші закутки лісових хащ».
Апостроф пишеться в усіх словах рядка
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання апострофа
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Проаналізуймо запропоновані слова.
Апостроф ставиться перед я, ю, є, ї:
Апостроф не ставимо, коли перед губним звуком є приголосний (крім р), який належить до кореня.
Апостроф не пишеться, коли ря, рю, рє означають сполучення м'якого р із наступними а, у, е.
Апостроф у словах іншомовного походження та похідних ставимо перед я, ю, є, ї після приголосних б, п, в, м, ф, г, к, х, ж, ч, ш, р.
Апостроф не ставимо, коли я, ю позначають пом’якшення попереднього приголосного перед а, у.
Подвоєння літер відбувається в усіх словах рядка
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) та пояснювати їх за допомогою правил.
Зауважмо, що подвоєні літери треба писати у всіх словах рядка А: віддаль (подвоєння на межі префікса й суфікса), старанний (подвоюється н з різних причин також у словах старанний, притаманний, захланний, останній), наллю (подовжується звук л в особових формах дієслова лити та похідних від нього дієсловах: ллю, виллєш, наллю, зілляти).