Розділ: ІСТОРІЯ УКРАЇНИ ВІД НАЙДАВНІШИХ ЧАСІВ ДО КІНЦЯ ХІХ ст.
Тема: Русь-Україна: культура IX–XIV століть
Кількість завдань: 72
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ–ХІV ст. Розвиток суспільно-політичного та господарського життя Київської Русі. Політичний і соціальний устрій Київської Русі та Галицько-Волинської держави, становище представників різних соціальних станів. «Смерди».
Завдання передбачає перевірку знань про соціальну структуру населення Київської Русі ІХ–ХІІ ст.
Зазначений період характеризується становленням феодальних відносин. У період феодалізму основну масу населення складають селяни (особисто вільні й залежні). Із зазначених у відповідях соціальних груп лише смерди є селянами.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі. Князювання Володимира Великого. Запровадження християнства як державної релігії.
Завдання передбачає перевірку сформованості вмінь визначати за візуальними джерелами відображені історичні події.
На малюнку бачимо мініатюру з літопису часів Київської Русі, на якій відображено хрещення князя Володимира Святославича в Корсуні.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава. Причини та сутність політичної роздробленості Київської Русі.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати причинно-наслідкові зв’язки.
У цьому випадку йдеться про визначення причин виникнення самостійних політичних центрів на Русі в ХІІ – на початку ХІІІ ст.
Хронологічні рамки, зазначені в завданні, чітко вказують на період політичної роздробленості Русі.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ–ХІV ст. Розвиток культури та освіти Київської Русі. Здобутки в галузі архітектури та образотворчого мистецтва. Мозаїки Богоматері Оранти та Христа Вседержителя із Софійського собору в Києві.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на фото зображено мозаїки ХІ ст. Богоматері Оранти і Ісуса Христа Пантократоса, які прикрашають Софійський собор у Києві.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ–ХІV ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань особливостей розвитку культури Київської Русі.
Посутній вплив на розвиток храмового будівництва в Русі мала візантійська культура. Храми Візантії слугували взірцями для наслідування (візантійський, романський стиль), візантійські майстри брали участь у зведенні храмів Київської Русі.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ–ХІV ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, персоналії на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – літературні твори часів Київської Русі.
Ключові в джерелах словосполучення-маркери допомагають визначити відповідність між твором і його уривком.
Правильна відповідь: 1–Г 2–А 3–Б 4–Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ -ХІV ст.
Завдання спрямоване на перевірку розуміння причинно-наслідкових зв’язків.
Вирішальним фактором у поширенні писемності в Київській Русі було запровадження християнства.
Знання і читання Біблії, проведеня богослужіння не можливе без знання грамотності. Після запровадження християнства одним з перших заходів Володимира Великого було навчання дітей бояр.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ -ХІV ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань основних творів часів Київської Русі.
Автором «Повчання дітям» був Володимир Мономах; «Слова про закон і благодать» – митрополит Іларіон; «Повість минулих літ» приписують авторству ченця Нестора; «Руська правда» – збірник законів Ярослава Мудрого.
Правильна відповідь: 1–Б 2–А 3–Г 4–В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі. Князювання Володимира Великого. Запровадження християнства як державної релігії..
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння отримувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Джерелом є фото історичних пам’яток.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на рисунку-реконструкції, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на малюнку зображені промальовки монет часів Київської Русі. Написи і зображення тризуба свідчать, що це монети, відкарбовані за часів князя Володимира. Крім написів, на монетах є схематичне зображення князя з хрестом в образі візантійського імператора та Ісус Христос.
Таким чином, зображення на монетах свідчать, що початку карбування монет в Київській Русі сприяло запровадження християнства як державної релігії.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава. Князювання Володимира Мономаха та його сина Мстислава в Києві.
Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави. у ІХ–ХІV ст. Розвиток культури та освіти. Здобутки в галузі писемності, літератури.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати пам’ятку давньоруської літератури на основі опрацювання уривка з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – назва і автор пам’ятки давньоруської літератури.
Уривок джерела містить настанови в управлінні на основі християнських чеснот, що чітко вказує на «Повчання дітям» Володимира Мономаха.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі. Князювання Володимира Великого та Ярослава Мудрого.
Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава. Правління Ярославичів. Князювання Володимира Мономаха. Князювання Данила Романовича.
Завдання передбачає встановлення відповідності між подіями культурного життя та іменами князів.
Створення «Ізборника» – одного з перших енциклопедичних збірників Київської Русі – пов’язана з іменем князя Святослава Ярославича.
Відкриття першої школи для дітей знаті відбулося за наказом князя Володимира Великого.
Заснування першої бібліотеки при Софійському соборі в Києві пов’язано з князем Ярославом Мудрим.
Укладення Галицько-Волинського літопису відбулося за часів правління Данила Романовича Галицького.
Відповідь: 1–В, 2–А, 3–Б, 4–Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава
Завдання передбачає опрацювання уривків з історичних джерел, демонстрацію вміння отримувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Правильна відповідь випливає з логіки міркувань і аналізу умови завдання та кожного із запропонованих варіантів відповіді.
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери або словосполучення-маркери, що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – дата події.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «Володимир Глибович», «Переяславль», «За ним же Україна багато потужила» – чітко вказують на першу згадку в літописі назви Україна, яка датується 1187 р.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ–ХІV ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань основних понять і термінів, передбачених Програмою ЗНО.
Билини – це народні епічні пісні, у яких зазвичай прославлялися подвиги давньоруських героїв-богатирів у боротьбі з кочівниками.
Літописи – це історико-літературні твори, створені на основі різних джерел, у яких оповіді та факти подаються за роками.
Мозаїка – це зображення, зроблені з окремих, щільно припасованих один до одного й закріплених у цементі різнокольорових шматочків скла, мармуру тощо.
Фрески – це картини, написані фарбами (водяними або на вапняному молоці) по свіжій вогкій штукатурці.
Відповідь: 1–В, 2–Д, 3–Г, 4–А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі. Князювання Володимира Великого. Внутрішня політика Володимира Великого.
Завдання передбачає знання походження і розвиток державної символіки України, зокрема Державного Герба України.
Першим карбувати монети на Русі став князь Володимир. На монетах поряд із зображенням князя, який сидить на столі, розміщувалися зображення тризуба – родового знаку Рюриковичів.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний і культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави в ІХ–ХІV ст. Поширення писемності. Розвиток культури й освіти Київської Русі та Галицько-Волинської держави. Здобутки в галузі писемності, освіти, літератури. Родина князя Святослава Ярославича. Мініатюра з «Ізборника» 1073.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні мистецько-стильові риси.
У цьому завданні слід розпізнати зображену сторінку «Ізборника Святослава», яка містить портрет князівської родини. Це одне з небагатьох зображень князів Київської Русі, що дійшло до наших часів.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ–ХІV ст. Розвиток культури. Здобутки в архітектурі. Спасо-Преображенський собор і П’ятницька церква в Чернігові.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Завдання передбачає визначення за стильовими ознаками храмів часів Київської Русі. У даному випадку на фото зображені Свято-Преображенський собор і П’ятницька церква, які зведені у Чернігові.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний і культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави в ІХ–ХІV ст. Розвиток культури й освіти Київської Русі та Галицько-Волинської держави. Здобутки в галузі писемності та літератури.
Завдання передбачає знання послідовність створення літературних пам’яток часів Київської Русі.
«Остромирове Євангеліє» – 1056–1057 рр.
«Ізборник Святослава» – 1073, 1076 рр.
«Повість минулих літ» – 1113 р.
«Слово о полку Ігоревім» – 1187 р.
Відповідь: В А Г Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ–ХІV ст. Розвиток культури та освіти Київської Русі та Галицько-Волинської держави.
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння отримувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Джерелом є фото історичних пам’яток. Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на рисунку-реконструкції, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на фото зображено чотири історичні пам’ятки ювелірного мистецтва. Вироби (колти, підвіска, сережка) виготовлені з застосуванням технологій зернь, скань, емаль, що вказує на період Київської Русі. Також додатково вказує на це зображення Ісуса Христа та інших християнських символів і характерні для слов’ян стилізовані зображення птахів.
Таким чином, на фото зображені ювелірні шедеври Київської Русі.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ–ХІV ст. Розвиток суспільно-політичного та господарського життя Київської Русі та Галицько-Волинської держави.
Завдання передбачає опрацювання уривка з історичного джерела, демонстрацію вміння отримувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом. Правильна відповідь випливає з логіки міркувань і аналізу умови завдання та кожного із запропонованих варіантів відповіді.
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери, словосполучення, що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – писемна пам’ятка часів Київської Русі.
Для ідентифікації твору слід звернути увагу на його стилістику. Схожість джерела на структуру нормативно-правового акта чітко вказують на те, що це уривок з «Руської правди» – збірника законів часів Київської Русі, який був запроваджений Ярославом Мудрим.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у IX–XIV ст. Розвиток суспільно-політичного та господарського життя Київської Русі. Становище представників різних соціальних станів.
Завдання спрямоване на перевірку вміння визначати й оперувати поняттями та термінами, спираючись на знання відповідних історичних епох.
Установленню відповідності між вказаними в завданні поняттями (соціальними групами) та їхнім значенням допомагає загальне розуміння соціальної ієрархії Київської Русі. На вершині соціальної піраміди перебували князь, дружинники («княжі мужі») та родова місцева аристократія («огнищани», «градська старійшина»). У XI ст. дружинники та місцева аристократія зливаються в одну вищу верству населення – бояр. Таким чином, перша правильна «логічна пара» в завданні: бояри – представники правлячого стану в Київській Русі, які займали друге після князів панівне становище в державі.
Оскільки провідною галуззю економіки Київської Русі було сільське господарство, то переважну більшість населення становили селяни або смерди, які мали право власності на особисте майно й обробляли землю власною працею, сплачуючи податки (данину). Таким чином, друга правильна «логічна пара» в завданні: смерди – особисто вільні селяни, які вели своє господарство та виконували повинності на користь держави.
Стан особистої свободи селянина був мінливим – він міг її втрачати та знову здобувати. Це залежало передусім від економічних обставин. Упродовж свого життя селянин для ведення господарства зазвичай користувався послугами кредитора, беручи в борг під відсотки позику («купу»). У разі її неповернення він ставав закупом і змушений був відпрацьовувати борг на користь кредитора. Після відпрацювання «купи» та відсотків закуп знову ставав особисто вільною людиною. Таким чином, третя правильна «логічна пара» в завданні: закупи – тимчасово залежні селяни, які через різні обставини змушені були відпрацьовувати землевласнику грошову позику.
Особливе становище в Київській Русі було в тих людей, які перебували під опікою церкви. Церква засновувала школи, лікарні, богадільні, будинки для прочан, матеріально й морально підтримуючи цілу масу людей, які потребували допомоги. Разом з духовенством вони складали окрему групу населення – «церковні люди». Серед людей, опікуваних церквою, були так звані «ізгої» – люди, позбавлені свого попереднього стану. Ізгоєм міг бути кожен: смерд, купець і навіть князь, бо кожен з них під тиском тяжких обставин міг опинитися, так би мовити, «за бортом» свого звичного життя. Отже, четверта правильна «логічна пара» в завданні: ізгої – особи, які з певних причин вийшли зі своїх соціальних груп і втратили з ними законний зв’язок.
Відповідь: 1–Г, 2–А, 3–Б, 4–В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ–ХІV ст. Розвиток суспільно-політичного та господарського життя Київської Русі та Галицько-Волинської держави.
Завдання спрямоване на перевірку знань соціальної структури Київської Русі в ІХ–ХІІ ст.
Виконання завдання передбачає або пряму відповідь на завдання, або його розв’язання в логічній послідовності.
У відповідях зазначені різні прошарки суспільства – від привілейованих (бояри, священики), напівпривілейованих (міщани) до непривілейованих (смерди). Більшість населення Русі належала до непривілейованих груп. Смерди – це особисто вільні селяни, які самостійно вели своє господарство.
Ураховуючи, що основу господарства Русі становило сільське господарство, то мешканці села становили більшість населення.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі. Князювання Володимира Великого. Запровадження християнства як державної релігії.
Завдання передбачає перевірку знань про діяльність князя Володимира Великого і зокрема запровадження християнства як державної релігії.
Згідно з літописним переказом князь Володимир, здійснюючи релігійну реформу із запровадження монотеїстичної релігії, обирав серед християнства, іудаїзму та ісламу. Зрештою свій вибір він зупинив на християнстві.
Відповідь: 1 2 3.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі. Князювання Ярослава Мудрого. Внутрішньо- та зовнішньополітична діяльність князя Ярослава Мудрого.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, персоналії на основі опрацювання уривка з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення, речення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – ім’я князя.
Ключове в джерелі речення-маркер – «єпископи поставили Іларіона, русина, митрополитом Києва і всієї землі Руської» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про князя Ярослава Мудрого, за правління якого в 1051 р. Іларіон став митрополитом.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на оцінювання знань основних подій, пов’язаних із християнізацією Русі й уміння встановлювати правильну хронологічну послідовність подій.
Із правлінням Володимира Великого пов’язано впровадження християнства, а з правлінням Ярослава Мудрого – його укріплення. Відповідно першою є подія, пов’язана зі спробою Володимира реформувати язичництво, наступною – із будівництвом першого кам’яного храму. За Ярослава Мудрого завершено будівництво Софійського собору й перша спроба княжої влади підпорядкувати церкву собі – призначення Іларіона митрополитом Київським.
Правильна відповідь – 1В 2Б 3А 4Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Київська держава
Завдання передбачає перевірку знань основних дат, внесених до Програми ЗНО.
«Повість минулих літ» Нестором-літописцем укладена 1113 р.
«Слово о полку Ігоревім» – 1187 р.
«Остромирове Євангеліє» – 1056–1057 рр..
«Києво-Печерський патерик» – ХІІІ ст.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Київська держава
Завдання спрямоване на перевірку знань основних понять і термінів, передбачених Програмою ЗНО.
Ізгої – це особи, які з певних причин вийшли зі своїх соціальних груп і втратили з ними законний зв’язок.
Бояри – це представники правлячого стану в Київській Русі, які займали друге після князів панівне становище в державі.
Смерди – це особисто вільні селяни, які мали земельні наділи, вели своє господарство, виконували повинності на користь держави.
Закупи – це тимчасово залежні селяни, які через різні обставини втратили власне господарство та змушені були працювати на землевласника за грошову позику.
Відповідь: 1–Г, 2–А, 3–Б, 4–В
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Київська держава
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, персоналії на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова чи словосполучення (так звані маркери), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – уривки джерел з творів часів княжої Русі-України.
Джерело № 1 є уривком з твору «Слово про Закон і Благодать» Іларіона, на це вказує зміст наведеного уривку, де діяльність князя Володимира із запровадження християнства порівнюється з діяльністю імператора Костянтина, який відкрив шлях для утвердження християнства як державної релігії в Римській імперії.
Джерело № 2 є уривком з «Руської правди», яка була збірником законів Русі.
Джерело № 3 є уривком з «Повісті минулих літ», у якій оповідається про розселення слов'янських союзів племен (полян, деревлян, сіверян) на українських землях.
Джерело № 4 є уривком «Повчання дітям» Володимира Мономаха.
Відповідь: 1–В, 2–А, 3–Г, 4–Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Київська держава
Завдання має на меті перевірку знань основних подій правління великого київського князя Володимира Великого.
Так, він запровадив християнство як державну релігію; заклав Десятинну церкву; увів у грошовий обіг карбовані золоті і срібні монети зі своїм зображенням і родовим знаком – тризубом.
Відповідь: 3, 5, 6
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Київська держава
Завдання спрямоване на перевірку знань основних понять і термінів, передбачених Програмою ЗНО.
Народні збори, на яких обговорювалися та вирішувалися громадські справи у деяких народів, країнах, зокрема, в Русі-Україні називалися віче.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Перелік пам’яток архітектури та образотворчого мистецтва, обов’язкових для розпізнавання абітурієнтами
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на фото зображено церкву святого Пантелеймона поблизу Галича, яка була зведена у ХІІ ст. Церква поєднує в собі романський і візантійський стилі і зведена з місцевих матеріалів – тесаного каменю. Ці стильові особливості вказують на галицьку архітектурну школу, яка поєднувала в собі візантійську традицію і впли західноєвропейського мистецтва.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Київська держава
Завдання спрямоване на перевірку знань основних подій, пов’язаних з хрещенням Русі.
Під 6494 (986) р. у «Повісті минулих літ» подане таке повідомлення:
«Прийшли булгари віри магометанської, говорячи: «Ти князь єси мудрий і тямущий, а не знаєш закону. Увіруй-но в закон наш і поклонися Магомету». ...
А потім прийшли німці з Риму, говорячи: «Прийшли ми, послані папою». І сказали вони йому: «Мовив тобі папа: «Земля твоя [така], як віра наша. Віра бо наша — світло. Ми поклоняємось Богові, який сотворив небо, і землю, і зорі, і місяць, і всяке дихання, а боги ваші — дерево суть». ...
Коли почули це іудеї хозарські, [то] прийшли вони, кажучи: «Чували ми, що приходили булгари і християни, навчаючи тебе кожен віри своєї. Християни ж вірують [у того], що його ми розп’яли, а ми віруємо в єдиного бога Авраама, Ісаака, Іакова». ...
А потім до Володимира греки прислали філософа [Кирила] ...
Сказавши проповідь, філософ пропонує Володимиру охреститися. «І Володимир, — пише літопис, – прийняв [це] до серця свойого, сказавши: «Пожду ще трохи», — бо хотів він розізнати про всі віри».
Тобто, як випливає з «Повісті минулих літ», князь обирав з християнства, ісламу та іудаїзму.
Відповідь: 1, 4, 6.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Київська Держава
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, наведене фото є мініатюрою з Остромирового Євангелія, на якій зображений євангеліст Лука.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Київська Держава
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на фото зображено сучасний вигляд Софійського собору в Києві, який був зведений у першій половині ХІ ст.
Третій крок передбачає визначення правильних відповідей серед запропонованих варіантів. Згідно з літописом, спорудження храму було завершено за князювання Ярослава Мудрого у 1037 р. на честь перемоги над печенігами у 1036 р. При храмі було створено першу відому бібліотеку на Русі.
Відповідь: 2, 4, 5.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Київська держава
Завдання спрямоване на перевірку знань основних понять і термінів, передбачених Програмою зовнішнього незалежного оцінювання.
Віче в Київській державі (Русі-Україні) – це загальні збори вільного населення міста, на яких вирішувалися найважливіші питання життя громади, держави.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Київська держава
Завдання передбачає перевірку сформованості вмінь аналізувати джерела й розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану в уривку джерела. Визначаємо слова-маркери.
Другий. Співвідносимо отриману інформацію з варіантами відповідей. Слова-маркери «Заснована ж була ця божественна церква Богородична в літо 1073.», «князя Святослава, сина Ярославового» вказують на початок будівництва Успенського собору Києво-Печерської лаври.
Наступним кроком є визначення, на якому фото вона зображена. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Отже, на фото зображені Софійський собор у Києві (А), вірменський собор у Львові (Б), Спасо-Преображенський собор у Чернігові (В) та Успенського собору Києво-Печерської лаври (Г).
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Київська держава
У програмі ЗНО з історії України в переліку пам’яток архітектури та образотворчого мистецтва, обов’язкового для розпізнавання, зазначено Пам’ятник князю Володимиру в Києві (1850–1853 рр.). Зрештою, оглянувши листівку, можна побачити хрест у руках Володимира. Пригадавши діяльність князя, учасники виберуть правильну відповідь.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Руські удільні князівства у складі іноземних держав у другій половині XIV– першій половині XVI століття. Кримське ханство.
Програмою зовнішнього незалежного оцінювання з історії України передбачено перевірку знання тестованими низки історико-культурних пам’яток, уміння візуально розпізнавати їх. У завданні наведено світлини замку Паланок у Мукачевому (Закарпаття), Кам’янець-Подільської фортеці (Поділля), замку в Підгірцях (Галичина), Верхнього замку в Луцьку (Волинь).
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Русь-Україна (Київська держава).
Завдання скеровано на перевірку знання і розуміння понять і термінів. У наведеному уривку з джерела є слово-маркер «половці», а також згадка про вимогу киян до князя Ізяслава. Це дає змогу дійти висновку, що йдеться про події другої половини ХІ століття, коли Ізяслав 1068 року дістав поразку від половців на річці Альті. Київське ополчення повернулося до Києва, зібрало віче на Подільському торгу й почало вимагати від князя Ізяслава коней і зброю, щоби помститися половцям. Князь відмовив їм. Тоді «люди київські» підняли повстання, унаслідок якого Ізяслав мусив тікати закордон. Віче – загальні збори громадян міст Київської Русі для розгляду громадських справ.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Русь-Україна (Київська держава).
На фото, наведеному в завданні, зображено пам’ятник засновникам Києва (Кий , Щек і Хорив і їхня сестра Либідь). Вочевидь, історичне джерело, ілюстрацією до змісту якого може слугувати ця скульптурна композиція, – літопис «Повість минулих літ».
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Русь-Україна (Київська держава).
Варіанти відповіді 3 й 5 не задовольняють умову завдання, бо фільварок – це багатогалузеве господарство, а клейноди символи військової, інколи цивільної влади. Зайвими є варіанти відповіді 2 й 7, оскільки баскак – представник монгольської влади, який збирав данину для Золотої Орди (XIII століття). Термін шляхта також значно пізніше набув поширення на українських землях.
Правильна відповідь: 1, 4, 6.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Литовсько-руська держава. Українські землі у складі Великого князівства Литовського й інших держав (у другій половині ХІV – першій половині ХVІ століття).
Завдання скеровано на оцінювання знання основних фактів біографії історичних постатей.
Юрій Дрогобич (Котермак) – український учений-просвітянин, географ, астроном, лікар, філософ, астролог і мандрівник, уславився науковою діяльністю в європейських університетах.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних понять і термінів з історії України.
Картина, написана фарбами (водяними або на вапняному молоці) по свіжій вогкій штукатурці, – це фреска.
Кольоровий малюнок, що ілюструє і доповнює текст рукопису й розміщений на його полях або між рядками, – це книжкова мініатюра.
Сюжетне зображення, зроблене з фрагментів різнокольорових каменів, смальти тощо, закріплених на цементі або вапняному розчині, – це мозаїка.
Історико-літературний рукописний твір, створений на основі різних джерел, у якому оповіді про події та факти подано за роками, – це літопис.
Правильна відповідь – 1Д 2А 3В 4Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на